”Verksamheten berättar” om Öppna förskolan

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Öppen förskola har sedan maj månad sin verksamhet i Familjecentralens lokaler. Här finns möjlighet att träffa andra småbarnsföräldrar, utbyta erfarenheter och knyta kontakter. Vi träffar Sara Wikingsson, barnskötare, som berättar engagerat om verksamheten.

Tre personer står i grupp och ler mot kameran.

På Öppna förskolan träffas Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Sara Wikingsson, barnskötare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Under Familjecentralens tak finns Öppen förskola, barnhälsovård, föräldrastödjare och barnmorskemottagning. Verksamheten är ett samarbete mellan Region Skåne och Örkelljunga kommun. Gemensamt bedriver de en hälsofrämjande och stödjande verksamhet till blivande föräldrar från graviditet till dess att barnet börjar förskoleklass vid 6 års ålder.

Öppna förskolan har öppet måndagar kl 8.15-12.15, 13-16, tisdagar och torsdagar kl 8.15-12.15. Öppna förskolan har många besökare och verksamheten erbjuder goda möjligheter för föräldrar att lära känna andra föräldrar med barn i småbarnsåren och bilda nätverk. Tillsammans gör besökarna olika aktiviteter som att leka, sjunga, måla, pyssla eller bara umgås. Ibland anordnas uteverksamhet med tipsrunda och grillning.

Öppna förskolans lokal med leksaker, barnböcker, dockhus och trämöbler att sitta vid. Målade glasburkar som blir ljuslyktor.

På torsdagar anordnas babycafé riktade till föräldrar med barn under 1 år. Babycaféerna utgår från olika teman och hålls av personal på familjecentralen eller av inbjudna gäster. Det kan vara tema som ”Tillbaka till vardagen”, ekonomi, skärmtid, små barns mat, infektioner och husapotek. Under hösten har verksamheten gästats av skolpsykolog, specialpedagog, förskolerektor och personal från biblioteket.

Bebisdocka sitter i en liten barnstol. Hyllor med lådor där kläder delats in i storleksordning.

I hallen till Öppna förskolan finns en så kallad TAGE-hylla. En hylla där man både kan ta och ge av allehanda ting, helt gratis. Här finns kläder för barn och gravida, leksaker, spel och praktiska tillbehör under småbarnsåren. I en del av hallen finns temat böcker. Biblioteket har på en del av väggen hängt upp bokpåsar till utlåning. Här finns också en bokbytarhylla med böcker för både barn och vuxna.

Blåa tygkassar med barnböcker.

Sara avslutar besöket med ett stort välkomnande till alla som vill komma på besök:
-Till Öppna förskolan är alla välkomna, var de än befinner sig i livet!

Mer information om var Öppna förskolan finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Öppna förskolan

Snart berättar Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats och de berättar om de delar av sin verksamhet som de är extra stolta över.

Besöken började inom Utbildningsförvaltningen och går nu vidare till Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningens verksamheter. Tidigt i vår kommer vi få chans att träffa biblioteken, gata/park, lokalvårdsenheten, kulturskolan, bygglov och många fler!

En person till vänster i bild lämnar över en gåva till en annan person till höger i bild.

Uppdraget med att koordinera besöken och självaste "stafettgåvan" i form av en presentpåse som deltagarna på Vågens dagverksamhet tillverkar lämnas nu vidare från Linda Sandberg på utbildningskontoret till Lisa Møller, bibliotekarie och kommunikatör som arbetar på biblioteket i Örkelljunga.