”Verksamheten berättar” om Kostenheten

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Vi träffar kostchefen tillsammans med kökschef, kock och en medarbetare på ett av mottagningsköken. De pratar varmt och engagerat om den verksamhet de bedriver. Fokus ligger på att servera näringsrik och god mat varje dag i alla verksamheter.

Sex personer samtalar runt ett bord i skolmatsalen

På Kostenheten träffas Mats Gilmert, kock på Gyllet, Marina Tornéson, medarbetare på mottagningskök Rapphönan, Marie Håkansson Norgren, kökschef, Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Roland Renteria, kostchef och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Kostchefen berättar att i Örkelljunga kommun serveras mat varje dag till drygt 2 250 barn, elever, vuxna och äldre inom måltidsverksamheterna i förskola, grundskola, gymnasieskola, omsorg och fritidsverksamhet. Tillagning och produktion från råvaror sker i dag på fem tillagningskök med egen matsal och skickas till 14 mottagningskök i kommunen. Grundskolan och gymnasiet ska erbjuda två rätter, där det är möjligt att tillaga, en dagens och en alternativ vegetarisk rätt, salladsbuffé förutom när det serveras soppa.

Matbehållare med tomatsoppa och makaroner. En tallrik med soppa och en smörgås med skinka och gurka på.

På dagen för besöket serverade skolmatsalarna tomatsoppa med pasta och riven ost samt smörgås -en av elevernas absoluta favoriter!

Det är en utmaning att planera och laga mat till det breda åldersspann på målgrupp som de har. Tillagningsköken serverar och levererar mat till såväl förskolor, skolor, LSS-verksamhet som äldreomsorgen. Det är kort tid från varmhållning till servering, mindre än en timme.

Kostenheten följer Livsmedelsverkets rekommendationer och lägger stor vikt vid att servera näringsrik och god mat. Målet är att laga så mycket de kan från grunden. ”Arbetet blir så mycket roligare då!” Häromdagen var det en gäst i matsalen som knackade på i köket och undrade om det verkligen var ”riktig” potatismos som serverades. Jodå, det är det! Här serveras det inget pulvermos!

Elevarbete med utklippta frukter och grönsaker som svar på frågan "Vad vill kroppen ha för att må bra?".

Mottagningsköken tar emot och serverar lunchen till de olika avdelningarna på enheten. Här ligger ett ansvar för att lägga upp maten på ett tilltalande sätt. De ansvarar även för att servera och tillaga frukost och mellanmål. Personalen i köken är lyhörda för det som uppskattas och tillagar till exempel egna smoothies och müsli, bakar fröknäcken och bullar.

Kostenheten genomför ”Kostråd” i alla verksamheter. Här finns tillfälle till dialog om miljön i matsalen, uppläggning, bemötande och matsedel.

Matsal med högt i tak och små runda träbord. Matsal med färgglada fotografier på väggarna föreställande grönsaker och frukt.

Matsalen på Bokelundaskolan och en del av matsalen på Gyllet (skolrestaurangen för Beringskolan, Kungsskolan och Utbildningscentrum).

Det förekommer väldigt lite matsvinn i Örkelljunga. Överbliven mat tas om hand i köken så långt det är möjligt. Mats Gillmert, kock på Gyllet, imponeras över elevernas ansvar att äta den mat de lägger upp på sina tallrikar.

För boende inom äldreomsorgen är frukost, lunch, middag och kvällsmat en stor och viktig del av dagen. Personalen i tillagningsköken har god kunskap om att tillgodose äldres behov av näringsrik kost, konsistensanpassad kost och olika allergier. Personalen är måna om att skapa en positiv matupplevelse där maten både ska smaka och se god ut. Matsedeln består till stor del av husmanskost vilket uppskattas! Vid planeringen av matsedel har man också i åtanke att ge en variation över veckan. Här finns möjlighet att skapa helgmys med ostbricka och alkoholfritt vin och om så önskas kan det serveras en lättöl till fotbollen.

Kosten är en nyckel till välmående!

Mer information om hur du kommer i kontakt med Kostenheten hittar du här:

Kostenheten

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök på:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Högkullens förskola

Skogsbrynets förskola och von Reisers skola

Utbildningscentrum

Beringskolan och anpassad grundskola

Bokelundaskolan och förskolorna Solrosen och Vitsippan

Förskolorna Valthornet och Rapphönan

Mårdenskolan

Vi är snart tillbaka och berättar om Öppna förskolan! Håll utkik!