”Verksamheten berättar” om Utbildningscentrum i Örkelljunga tätort!

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

På Utbildningscentrum bedrivs flera olika verksamheter och utbildningar. Här finns introduktionsprogram som Individuellt alternativ och språkintroduktion, Yrkesintroduktion mot industritekniska programmet, Vård- och omsorgsprogrammet, grundläggande/gymnasial vuxenutbildning, anpassad vuxenutbildning, SFI och yrkesutbildningar. Lärarna vi träffar berättar att många besökare de tar emot blir förvånade av all den verksamhet som erbjuds på Utbildningscentrum. Besökarna har läst och hört talas om nedläggningen av gymnasieskolan och tyvärr trott att det omfattar alla utbildningar på Utbildningscentrum.

Entrén till Utbildningscentrum. Gruppbild på deltagarna vid besöket.

På Utbildningscentrum träffas Eva Bjarve, lärare industriteknik vux, Beatrice Karlsson, lärare och IM-samordnare, Ardiana Demjaha, kommundirektör, Tina Johansson Tropp, lärare lärlingsvux, Chantal Raats, SFI-lärare, Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare och Matilda Molina, samordnare kommunala aktivitetsansvaret och lärare övriga yrkesämnen.

Lärarnas måtto är att ge eleverna de bästa förutsättningarna för att skapa möjligheter för eleverna att nå så långt de kan. Här råder ett stort engagemang och en vilja att möta eleven där eleven befinner sig. Lärarna vi möter berättar med en gemensam röst att deras gemenskap stärkts av den senaste tidens avveckling av gymnasieprogrammen och att de som valt att stanna kvar ”alla brinner för våra elever”.

Lärlingsutbildningarna är väldigt framgångsrika. 95 procent av eleverna som går lärlingsutbildning går vidare till ett arbete direkt efter examen! Lärarna lägger stor vikt vid att möta elevernas behov vad gäller både utbildning och praktik. En framgångsfaktor i detta arbete är samverkan både lokalt och nationellt genom Vård- och omsorgscollege och Teknikcollege och inte minst det goda samarbetet med Örkelljunga näringsliv.

Julbockgjord i stål. Miljöbild från verkstaden med skruvmejlsar i förgrunden.
Miljöbild från industriprogrammets verkstad.

Vi visas runt i industritekniska programmets lokaler. Här skapas ritningar och det finns maskiner för svets, svarv och fräs. Hit lämnar förskolorna och skolorna in cyklar och vagnar för reparation. Vi besöker vårdsalen där det finns dockor och attrapper på kropp, organ och stickarmar som gör att eleverna kan utöva olika moment praktiskt.

SFI har undervisning både på Utbildningscentrum och i lokaler på Hallandsvägen 1. Närheten till yrkesutbildningarna förkortar SFI-elevernas väg till en praktik och ett steg in i arbetslivet.

Vård- och omsorgsprogrammet är väldigt attraktivt. På utbildningen varvas teori med praktik. Praktiken är en stor del, ca 70 procent. Praktiken kan ske på ortens vårdcentral, på något av närliggande sjukhus, inom den palliativa vården eller inom kommunens verksamhet. Eleverna som går denna utbildning har ofta en timanställning redan ett par månader efter skolstart. Även denna utbildning leder för flertalet elever direkt till en anställning.

Möte i lektionssal

Samtalet med lärarna sker i en av vård- och omsorgs lektionssalar. Lärarna berättar om de scenarioträningar de genomför med eleverna. Träningstillfällena ska vara både förberedda och oförberedda för eleverna och personal ställer upp som skådespelare. Lärarna planerar scenario där de utsätter eleverna för olika situationer som de ska träna på. Det kan vara en dement person eller en person de finner avliden eller medvetslös. Personalen på Utbildningscentrum har många strängar på sin lyra!

Bokhyllor, 4 stolar runt ett bord. Caféyta med krukväxter i förgrunden.

Utbildningscentrum – en liten skola med stor gemenskap! Mer information om var Utbildningscentrum finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Utbildningscentrum

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Högkullens förskola

Skogsbrynets förskola och von Reisers skola

Vi är snart tillbaka och berättar om Beringskolan. Håll utkik!