”Verksamheten berättar” är igång!

Trollbackens, Skogsgläntans och Kottens förskolor är först ut med att träffa kommundirektören och samtidigt berätta för oss alla om vad de har att erbjuda.

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats. Här tar personalen tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter.

Första besöksturen går till förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten. Det här är förskolor där litenheten skapar en familjär atmosfär. Barnen är trygga i förskolan och pedagogerna tar ett gemensamt ansvar där alla barn är allas barn.

Trollbackens förskola

Skylt Trollbackens förskola, gruppbild på alla som deltog vid besöket

På Trollbackens förskola träffas i bakre raden: Jenny Gunnarsson, förskollärare, Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Ardiana Demjaha, kommundirektör och i främre raden Anna Sofia Dukai, barnskötare och Karin Sagnia, verksamhetsutvecklare.

Trollbackens förskola inne i Örkelljunga centrum arbetar aktivt med måltidspedagogik och visar bland annat sin matsal där de fått ett specialbeställt serveringsbord som Arbetsmarknadsenheten snickrat åt dem.

träbord med bilder på frukt i bakgrunden

Serveringsbordet på Trollbackens förskola är specialbyggt för att passa barnens storlek och behov så att de själva kan gå och hämta mat, som en del i arbetet med måltidspedagogik.

Skogsgläntans förskola

Skogsgläntans förskola ligger i Örkelljunga men har har skogen inpå knuten och vi hälsar på bland stockar och sten, trädkojor och vackra sandslott!

Skylt Skogsgläntans förskola samt gruppbild på alla som deltog vid besöket

På Skogsgläntans förskola träffas Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Annette Rosengren, förskollärare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Trädkoja och sandslott

Skogsgläntans förskola ligger precis i skogskanten med obegränsade möjligheter till naturupplevelser alldeles runt knuten.

Kottens förskola

Kottens förskola i Eket arbetar med undervisning utifrån barnens intresse som just nu är insekter. Här har barnen tagit in massor med mossor, löv och kvistar och med dem spindlar, sniglar och många andra små varelser.

Skylt Kottens förskola och gruppbild på alla som deltog vid besöket

På Kottens förskola träffas Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Sofie Karlsson, förskollärare, Susanne Winberg, förskollärare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Förskolans aktivitetsbok visas upp och deltagarna i träffen

Veronica Landemyr, förskollärare, visar avdelningen Älgarnas reflektionsbok där det som hänt under dagen förs in med bild och text så att barnen kan bläddra sig igenom på egen hand och återuppleva allt som hänt.

Mer information om var förskolorna finns och hur du kommer i kontakt med dem hittar du här:

Trollbackens förskola

Skogsgläntans förskola

Kottens förskola

Besöken fortsätter och snart kommer reportaget om vårt besök på Ekets skola och om några veckor besöker vi nya förskolor och skolor. Håll utkik! Vi kommer tillbaka 😊