Aktuella projekt

Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan för Örkelljunga kommun pågår. Planen ska beskriva hur kommunens mark, vatten och byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras de kommande 20 åren. Målet är att Örkelljunga kommuns nya översiktsplan ska vara färdig och godkänd av Kommunfullmäktige under vintern 2023/2024.

Du kan följa projektet och ta reda på mer under Bygga, bo och miljö.

Kontakt:

Maria Månsson Brink, Stadsarkitekt
Tel: 0435-550 19

Örkelljunga kommun beviljades medel från Europeiska jordbruksfonden för en ny mötesplats i Eket. Mötesplatsen, som invigdes i maj 2022, har fått namnet Svennegårds park och ligger i anslutning till Ekets skola, motionsslinga och bostadsområde.

Här finns en boulebana, grillplats, ett utegym och en hinderbana för barn 6–12 år. Målet är att parken ska skapa goda förutsättningar för kommuninvånare i alla åldrar att umgås i en trivsam och hälsofrämjande miljö.

Mötesplats Eket var ett samverkansprojekt mellan Örkelljunga kommun och föreningarna Ekets GOIF och Ekets framtid. Projektet finansierades av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, Leader Nordvästra Skåne med Öresund, Stiftelsen Gripen och Örkelljunga kommun.

Kontakt:

kultur.fritid@orkelljunga.se

Informationen om projektet finns tillgänglig här till och med 2026-12-31.