”Verksamheten berättar” rapporterar från Ekets skola!

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Vi besöker Ekets skola och möter pedagoger med stort engagemang! På Ekets skola råder en trygg och familjär atmosfär. Det råder sprudlande aktivitet på skolgården när vi visas runt. Eleverna dansar till musik utifrån koreografi, de spelar fotboll och klättrar i klätterställningarna. På Ekets skola går eleverna i åldersblandade klasser och det blir naturligt för eleverna att umgås över åldersgränserna.

Skylt med texten "Här blommar vi tillsammans" och bild på deltagarna i träffen

På Ekets skola träffas Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Johanna Fjällström, lärare lågstadiet, Lina Baron, lärare årskurs 1-6 och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Interiör från klassrum

Klassrummen är helt nyrenoverade och har möblerats med traditionella bänkar men också myshörnor med mattor eller soffor som eleverna kan sätta sig i som omväxling till skolbänken.

Personalen arbetar aktivt med gemenskapen på skolan genom olika aktiviteter och gemensamma temadagar. I år är temat vandring och under hösten kommer hela skolan att åka till Hultasjön där är en 5 km lång vandring väntar. Pedagogerna tar vara på skolans läge och allt vad som erbjuds i närområdet. Härifrån är det nära till naturen!

Pedagogerna vi möter berättar att föräldrarna visar stort engagemang i skolans verksamhet och det är stor uppslutning när skolan bjuder in till träffar och aktiviteter. Samarbetet mellan hem och skola är en framgångsfaktor!

Ekets skola – en liten skola med stora möjligheter!

Utsikt från ett klassrumsfönster på en stor gräsplan och skog i bakgrunden.

Utanför klassrumsfönstret väntar naturen, som barnen på Ekets skola får njuta mycket av!

Mer information om var Ekets skola finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Ekets skola

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats. Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter.

Med på besöken är också en liten gåva till varje skola: en korg med godis till personalen! Korgarna har tillverkats på Vågen, daglig verksamhet inom LSS och vi hoppas att korgarna ska fortsätta fyllas med godsaker många gånger om!

Läs gärna reportaget om vårt besök på förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten!

Nu dröjer det ett par veckor innan vi besöker fler förskolor och skolor i kommunen. Håll utkik! Vi kommer tillbaka 😊