”Verksamheten berättar” rapporterar från förskolan Högkullen!

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Idag besöker vi förskolan Högkullen. Här möts vi av pedagoger med ett driv, ett engagemang och en vilja att utvecklas.

Entrén på Högkullens förskola. Gruppbild på deltagarna vid besöket.

På Högkullens förskola träffas Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Kajsa Ek, förskollärare, Ann-Christine Brickling, förskollärare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Pedagogerna är måna om att ha en undervisning som ger barnen möjlighet att fylla sina ryggsäckar med kunskap och mångfald. I barngrupperna finns en mångfald med flera olika modersmål.

Här arbetar pedagogerna aktivt med lek- och språkfrämjande arbetssätt som är ett gemensamt fokusområde för förskolorna i kommunen. Under läsåret fördjupar pedagogerna sig bland annat i pedagogens roll i leken, lekutveckling och läsmiljöer -ett utvecklingsarbete för att kvaliteten på våra förskolor ska bli ännu bättre.

Liten väska med kort med ramsor. Bok om mullvad och mullvad som mjukisdjur.

Sagor och berättelser görs levande med hjälp av mjukisdjur som kan "agera" samtidigt som barnen lyssnar på boken.

En koja av telefonstolpar ute på gården. En stig i skogen med pinnar att hoppa över.

Förskolan Högkullen erbjuder stora möjligheter för pedagogiska aktiviteter i både inne- och utemiljön. Det råder full aktivitet på gården. Utomhusmiljön ger barnen möjlighet till många fysiska utmaningar och utveckling av lek. Gården är indelad i flera områden och barnen leker i de olika miljöerna som finns. De balanserar på motorikbanorna, leker i sagoskogen, gungar tillsammans på kompisgungorna, skapar hinderbanor och gräver och bygger i sandlådorna.

Grönkål som växer i odlingslådorna framför förskolan. Matsalen med serveringsbänk i låg höjd.

Från tillagningsköket sprider sig doften av maten som serveras och barnen får möjlighet att få smakprover i smakskålar. Här står måltidspedagogiken i centrum.

På Högkullen är det naturligt i kollegiet att dela med sig av kunskap och forskning man tagit del av. Här finns ett gemensamt driv att vilja utveckla verksamheten tillsammans.

Mer information om var förskolan finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Högkullens förskola

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Vi är snart tillbaka och berättar om Skogsbrynets förskola och von Reisers skola i Åsljunga. Håll utkik!