Idag är det Kungsskolans tur för ”Verksamheten berättar”

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Kungsskolan är kommunens högstadieskola och samlar elever från alla orterna i kommunen. Vi välkomnas till Kungsskolan av rektor och lärare.

-Vi har ett gemensamt engagemang, en drivkraft och en vilja att se eleverna lyckas, säger lärarna på Kungsskolan. Lärarna vi möter trivs med att arbeta på Kungsskolan och förutom det gemensamma engagemanget är en annan viktig orsak till trivseln att personalgruppen består av en hög andel behöriga lärare som är ämneskunniga.

De är stolta över det arbete skolan bedriver utifrån extra anpassningar och särskilt stöd. Här finns en organisation som fångar upp och tillgodoser elevers olika behov. Lärarna lyfter fram att Kungsskolan är ”en skola för alla” och tack vare ett aktivt arbete mot ogiltig frånvaro ökar nu närvaron hos Kungsskolans elever.

Kungsskolan sett utifrån. Gruppbild på de som deltog vid besöket.

På Kungsskolan träffas Jane Henningsson, förstelärare, Ardiana Demjaha, kommundirektör, Åsa Johnsson, förstelärare och Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare.

Lärarna på Kungsskolan beskriver att det är en trygg miljö för eleverna, vilket bekräftas av de elevenkäter som genomförs. Här finns alltid en vuxen att prata med.

En framgångsfaktor i trygghetsarbetet är att fritidsgården sedan ett drygt år tillbaka är en del av Kungsskolans lokaler. Fritidsgården är alltid bemannad och de båda verksamheterna har en tät samverkan med elevernas bästa i fokus. Den har blivit en mycket populär och central punkt i skolan.

Interiör från fritidsgården med soffor och mattor samt biljardbord i ett uterum med stora fönster.

Inne på fritidsgården är det skofritt och alla ställer skorna vid dörren -en av flera åtgärder som skapar en mer lugn och trivsam miljö.

Stora delar av Kungsskolan har renoverats och byggts om. Renoveringen har gjorts varsamt och skolan har satsat på lugna, varma färger och naturmaterial såväl i fritidsgården och korridorerna som i personalrummen.

Interiör från fritidsgården, soffor och fåtöljer samt skivspelare i cafeterian.

Cafeterian på fritidsgården är öppen även under skoldagen men med olika utbud före och efter skoldagens slut.

Mer information om var skolan finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Kungsskolan

Verksamhetsbesöken ingår i utvecklingsarbetet

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Vi är snart tillbaka och berättar om förskolorna Högkullen och Skogsbrynet! Håll utkik!