”Verksamheten berättar” om Skogsbrynets förskola och om von Reisers skola i Åsljunga!

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Skogsbrynets förskola

Förskolan Skogsbrynet och von Reisers skola ligger på samma område i Åsljunga med skogen inpå knuten och nära till sjön.

Skogsbrynets entré. Deltagarna på träffen.

På Skogsbrynets förskola träffas Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Ulla Larsson, förskollärare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Skogsbrynet är en liten förskola med tre avdelningar. Litenheten är en stor vinst för både barn och pedagog då det finns möjlighet att skapa en relation med alla barn. Det är flera familjer som är i behov av barnomsorg på morgonen. Förskolan tar emot barn redan kl 6:15.

Lövträd på gården. Mjukisdjur som igelkott och igelkott på fotografi.

Att ha skogen inpå knuten är fantastiskt! De följer årstidsväxlingarna genom att titta på löv, bär, svamp och insekter. Barnen går på egna upptäcktsfärder och hittar en koja. I skogen hjälper barnen sina kompisar när det blir tungt att gå i backarna, för alla ska med. Samarbetet i gruppen är något alldeles extra när de är ute i skogen.

Urklippta bilder från arbetet med äpple. Gula blommor i förgrunden framför förskolan.

Ett äpple erbjuder många möjligheter i undervisningen! ”Vi tränar begreppen hel, halv och fjärdedel. Vi räknar kärnor och mäter hur långt skal vi lyckas skala. Vilket skal blev längst? Vi torkar äppleskivor.”

Närheten till skolan ger flera möjligheter att arbeta aktivt med övergången till skolan. Vägg i vägg med förskolan har skolans fritidshem och årskurs F-2 sin verksamhet. Här får förskolans barn möjlighet att lära känna både skolans miljö och blivande pedagoger. Hos några barn kan det finnas en oro att börja F-klassen, då är det skönt att ha nära till de trygga vuxna de hade på förskolan.

Von Reisers skola

På von Reisers skola träffar vi lärarna Sandra Kristoffersson och Jenny Malm och som berättar om sin verksamhet. Skolan är liten och familjär. Här går ca 80 elever vilket gör att pedagogerna har möjlighet att skapa relation med alla.

Skolbyggnaden med blå blommor i förgrunden. Gruppbild på deltagarna.

På skolan anordnas gemensamma aktiviteter som skoljoggen, frilufts- och idrottsdagar, där eleverna är i blandade grupper. De skapar en gemenskap och de äldre eleverna växer med ansvaret att ta hand om de yngre eleverna.

Lärarna och pedagogerna trivs på von Reisers skola. Det är ett mindre kollegium som bildar ett arbetslag där man hjälper varandra i både med- och motgång.

Brev från elever med lovord till fritids. Väggmålning med skogslandskap.

De beskriver hur lärarna gemensamt följer upp elevernas resultat och de insatser som görs och poängterar samtidigt att de har stort fokus på hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Det har visat sig att deras aktiva närvaroarbete i samverkan med elevhälsan och socialförvaltningen har ökat närvaron hos skolans elever.

Skolgården med stora träd i förgrunden och i bakgrunden anas en sjö. Klättervägg.

Skolgården är stor och erbjuder mycket rörelse. På en av väggarna till idrottshallen finns en stor klättervägg, det finns kompisgungor, klätterställningar och en stor fotbollsplan. En klass går förbi oss när vi ser ut över skolgården och de passar på att önska sig ännu mer. Här finns mycket glädje och energi!

Mer information om var förskolan och skolan finns och hur du kommer i kontakt med dem hittar du här:

Skogsbrynets förskola

Von Reisers skola

Verksamhetsbesöken ingår i utvecklingsarbetet

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Högkullens förskola

Snart kommer reportaget om våra besök på förskolorna och skolan i Skånes Fagerhult. Håll utkik! Vi är på gång 😊