Förskolorna Valthornet och Rapphönan visar upp stor kreativitet när "Verksamheten berättar"!

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Valthornets förskola

Två personer framför entrén till förskolan. Miljö inne i förskolan med ett träd byggt av papper, ljusslinga i trädet och en matta i form av en igelkott på golvet.

Ardiana Demjaha, kommundirektör och Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare på väg in på Valthornet för dagens första verksamhetsbesök.

När vi kommer in på Valthornets förskola slås vi av den färgrika, kreativa och inspirerande lärmiljön, både ute och inne. Pedagogiskt material finns nära var du än går. I lärmiljöerna inomhus finns handdockor, färg och penslar, pussel och pärlor, bygg- och konstruktionsmaterial och böcker. Ute på gården är många av redskapen konstruerade av naturmaterial. Gården är kuperad och inspirerar till lek. Barnen tycker det är roligt att springa upp och rulla nerför kullarna. Bra träning för både kondition och motorik! Det finns plats för odling och eldstäder där barnen kan grilla korv till mellanmål. Här finns något för alla!

Utemiljön på förskolan beströdd med gula asplöv, ett vindskydd, en grillplats och en rutschkana i bakgrunden. Tre barns händer i lek med sandleksaker och en stor träpinne.

Skogen inpå knuten erbjuder fantastiska möjligheter till undervisning! En dag i veckan går pedagogerna med de stora barnen till Turabygget och har uteverksamhet. Där går de på upptäcktsfärd, leker tillsammans och följer årstidsväxlingar genom att titta på löv, bär, svamp och insekter. Samspelet mellan barnen i gruppen är något alldeles extra när de är ute. Att vara ute i skogen och den friska luften ger ett lugn.

Tre besöksdeltagare samtalar stående i ingången till en av avdelningarna. I dörren in till sovavdelningen syns bäddade våningssängar och texten "God natt" på glasrutan i dörren.

På bilden från besöket ses Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Åsa Gustavsson, barnskötare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

På Valthornet finns även barnomsorg på obekväm arbetstid, det som i folkmun kallas ”nattis”. Denna verksamhet är inte lagstadgad. Kommunen satsar ändå på att erbjuda denna verksamhet för att möta upp det behov föräldrar med skiftarbete har. ”Nattis” har ett begränsat antal platser. Har man behov av plats där får man ansöka specifikt om det.

Rapphönans förskola

En rapphöna i metall fäst på en gul tegelvägg. Två deltagare i besöket skrattar, sittandes vid ett fikabord.

Ardiana Demjaha, kommundirektör och Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare njuter av en kopp kaffe vid besöket på Rapphönans förskola.

Pedagogerna vi träffar på Rapphönan beskriver en verksamhet där de alla sätter barnet i centrum. Trots att det är en mellanstor förskola med ca 60 barn har pedagogerna en relation till alla barn. Det är en förskola där alla hjälps åt mellan avdelningarna för att skapa en god verksamhet. Samarbetet bidrar också till att barnen känner sig trygga med alla pedagoger.
-Vi mår bra när barnen mår bra och barnen mår bra när vi mår bra, konstaterar de i samtalet.

Inomhusmiljö på förskolan med ena väggen tapetserad med djungelmotiv. Foto på skelett byggda av limmade bomullstops på svart papper.

Pedagogerna är väldigt kreativa i att skapa lärmiljöer och rum i rummen. Lärmiljöerna är i ständig utveckling och förändring. Här finns utrymme för lek, kreativitet och nyfikenhet.

Pedagogerna berättar om hur de arbetar med att skapa återhämtning för barnen under deras dag på förskolan. I lärmiljön skapar pedagogerna rum med en avkopplande och dämpad miljö med hjälp av ljud och ljus som ger ett lugn.

Stor sandlåda med färgglada leksaker och i bakgrunden en öppen gräsyta med höstfärgade lövträd i horisonten.

Från Rapphönan är det nära till fina grönområden. Områdena ”Gläntan” och ”Dalen” ligger inpå knuten och dit går man ofta. Det ger goda tillfällen till undervisning, lek och samspel. Pedagogerna går till biblioteket och till idrottshallen tillsammans med de stora barnen. Stora äventyr för barnen!

Det sista reportaget från kommunens förskolor avslutar vi med ett citat från en av de glada pedagogerna på Rapphönans förskola:

-Vi har faktiskt världens bästa jobb, på riktigt!

Mer information om var förskolorna finns och hur du kommer i kontakt med dem hittar du här:

Valthornets förskola

Rapphönans förskola

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök på:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Högkullens förskola

Skogsbrynets förskola och von Reisers skola

Utbildningscentrum

Beringskolan och anpassad grundskola

Bokelundaskolan och förskolorna Solrosen och Vitsippan

Vi är snart tillbaka och berättar om besöket på Mårdenskolan! Håll utkik!