Entrédörr till kommunhuset:

Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

”Verksamheten berättar” om FORUM och föreningslivet i kommunen

Kommundirektören har hälsat på hos Örkelljungas kultur- och fritidssamordnare, eventkoordinator och vaktmästare på FORUM.

Boxformad byggnad med mörkgrå fasad och orangea detaljer.

När FORUM byggdes 2016 anade nog ingen vilken betydelse arenan skulle få för lokalbefolkningen. Byggnaden reser sig ståtligt i mörkgrått och orange mitt på Kungsgatan i Örkelljunga och innanför väggarna samsas kulturlivet, föreningslivet och idrotten i ett och samma hus.

Läktare med fyra personer som vinkar.

Längst upp på läktaren träffades Ardiana Demjaha, kommundirektör, Lisa Møller, bibliotekarie/kommunikatör, Madeleine Argelius, eventkoordinator och Ann-Mari Hansson, vaktmästare.

I FORUM finns både idrottshall, konferenslokaler, en flexibel scenlokal, replokaler, föreningskanslier och kiosker. Längst in i byggnaden finns också ett kontor där eventkoordinator Madeleine Argelius och kultur- och fritidssamordnare Malin Löfkvist håller till. Samma dag som vi träffar dem och vaktmästare Ann-Mari Hansson har högstadieelever från Kungsskolan idrottslektion. 25 par skor ligger lite varstans i entrén och det hörs glada tillrop från ungdomarna i stora hallen.

En modern och flexibel arena

Stora hallen är FORUM:s största lokal. Här brukar volleybollklubben och innebandyföreningen träna och spela sina matcher. Madeleine Argelius berättar att föreningarna fick vara med och påverka utformningen av lokalerna när FORUM skulle byggas.

Modern idrottshall i ljusa färgtoner och ljus träpanel på väggarna.
En mindre konsertlokal helt inredd i svart med läktare med röda och lila stolar. En stor idrottshall inredd för konsert med scen uppbyggd och mattor och sittplatser utsatta för besökarna.
Skylt med texten VIP. Litet cirkelformat glasfönster med utsikt över idrottshall.

- Att volleyboll- och innebandyföreningen fick vara med redan på skisstadiet innebar bland annat att kiosken placerades så att man kan följa matcherna även om man står i kö och vill köpa kaffe. Ovanför läktaren finns även ett vip- och ett pressrum som används när våra elitlag spelar match.

Gymnastikskor, innebandybollar och innebandyklubbor. Popkonsert med strålkastare riktade på artisterna samt publik i en mörk förgrund.

Hallen är anpassad så att den också fungerar för andra event. När stora artister kommer till Örkelljunga förvandlas arenan till konsertlokal med stor scen och plats för en publik på 800 personer. Andra dagar kan hallgolvet användas för företagsevent, mässor, barnkalas eller som samlingsplats för hundratals spelentusiaster under Gamezone.

Mörkt rum med datorskärmar uppsatta i lång rad och personer som gamear. Idrottshall inredd med uppblåsbara hinderbanor.

Senast stod ståuppkomiker Carl Stanley på scen för fullsatt salong. Även dragplåster som Jon Henrik Fjällgren, Rickard Söderberg, Nanne Grönvall och Linda Bengtzing har fyllt lokalerna de senaste åren.

- De stora evenemangen drar hit många människor från andra delar av Skåne och Sverige. Det gäller även våra idrottsmatcher på elitnivå, berättar Ann-Mari Hansson. Både lokalinvånarna och besökare utifrån är ofta imponerade av våra moderna och funktionella lokaler, fyller hon i.

Ett rikt kultur- och fritidsliv

I Örkelljunga är föreningslivet stort och många föreningar använder FORUM för både träning och uppvisningar. När FORUM stod klart bildades också en ny förening.

- Plötsligt fick vi en lokal som också kunde fungera som biograf. Då bildades Film i Örkelljunga, berättar Malin Löfkvist.

Och precis som FORUM är en tillgång för föreningarna så är föreningarna en tillgång för hela kommunen.

- Alla är inte medlemmar i någon förening, men de evenemang som föreningarna skapar är ofta öppna för allmänheten. Det bidrar till ett rikt kultur- och fritidsliv i hela bygden.

Trädstam med skyltar som informerar om biparadis. Fotbollsplan i skymningsljus.

Föreningslivet i Örkelljunga bidrar med mycket -allt från biparadis till fotbollsparadis!

Många fritidsintressen

Bredden på föreningarna i Örkelljunga är också riklig. Här finns föreningar för allt från fotboll, karate, skytte, folkdans och foto, till vävning, teater, konst och biodlare. Och även om föreningsutbudet redan är stort, finns det önskemål om fler föreningar i kommunen, berättar Malin.

Person i förgrunden sträcker ut handen i en välkomnande gest in mot byggnaden.

Föreningssamordnare Malin Löfkvist

- Jag har bland annat fått önskemål om föreningar för discgolf, handboll, kickboxning och basket. Och i dagarna bildas det en ny padelförening.Så fritidsintressen finns det gott om i kommunen, ibland är det bara eldsjälarna som fattas.

I en ungdomsenkät som myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor gjorde 2022 framkom det också att de unga i Örkelljunga är en aktiv skara.

- Undersökningen visar att mer än varannan 13-16-åring är med i en förening. Det tycker jag att kommunen ska vara stolt över, avslutar Malin.

Föreningarna som är aktiva i Örkelljunga kommun hittar du i föreningsregistret.

Kultur- och fritidsevenemang hittar du i evenemangskalendern.

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från vårens tidigare besök:

Biblioteket

Kulturskolan

Gata/park

Lokalvården

Vi är snart tillbaka med sista reportaget från kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen – håll utkik efter "Verksamheten berättar"!