Entrédörr till kommunhuset:

Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

”Verksamheten berättar” om lokalvården

Vi fortsätter besöken ute i kommunen. Den här veckan har kommundirektören träffat tre medarbetare i lokalvården för att höra vad de har att berätta om sin verksamhet.

I en ljus möteslokal på Beringskolan träffar vi Camilla Ridderstedt, Inga Zilakauskiene och Hampus Wahlén. De är tre av lokalvårdens 24 medarbetare som tillsammans ansvarar för lokalvården i de flesta av kommunens byggnader.

Gruppbild på fyra personer som deltog vid besöket.

Vid verksamhetsbesöket träffades Camilla Ridderstedt, lokalvårdare, Inga Zilakauskiene, lokalvårdare, Ardiana Demjaha, kommundirektör och Lisa Møller, bibliotekarie/kommunikatör, samt samordnare Hampus Wahlén som inte är med på bild.

Skorna har vi tagit av oss i entrén. Här på skolan går alla i strumplästen för att inte smutsa ner och för att förhindra att elever och lärare får blöta strumpor. Att ingen har skor på sig inomhus minskar också ljudnivån och skapar en trivsam hemmakänsla i lokalerna. Och trevnad är lokalvårdarna proffs på. När eleverna kommer på morgonen har gårdagens oreda förvandlats till ordning igen.

Skolkorridor med en samling skor längs väggen.

Det lilla extra

Beringskolan är Camillas och Ingas fasta arbetsplats och de möter upp klockan 6.30 varje morgon för att hinna med så mycket som möjligt innan elever och lärare kommer.

- Vi anpassar oss mycket efter verksamheten. När andra är borta är vi på plats, berättar Inga. Det gäller även på lunchrasten. När barnen är ute passar vi på och gör rent i klassrummen innan de kommer tillbaka igen.

Inte alla lokalvårdare har möjlighet att jobba i samma lokaler varje dag, men Camilla och Inga uppskattar att ingå i arbetslaget på Beringskolan.

- Vi är en del av skolan och det blir som att vara en del av familjen. Vi känner barnen och personalen och de känner oss, berättar Camilla.

Att känna tillhörighet och gemenskap innebär också att det blir naturligt att göra det lilla extra. Camilla ger ett exempel på det.

- Skolan har en del blommor och växter som vi brukar vattna och pyssla om. Det ingår egentligen inte i våra primära arbetsuppgifter, men växter gör mycket för miljön och vi vet att det uppskattas.

Lokalvårdsutrustning: vattendammsugare, städvagn, moppar som hänger på tork.

Till sin hjälp har lokalvårdarna både maskiner, städvagnar väl packade med olika sorters rengöringsutrustning och den populära golvmoppen, bland mycket annat.

Ett professionellt arbete

Det självklara med att göra fint för att andra ska trivas är en tydlig egenskap hos lokalvårdarna. Det lyser en yrkesstolthet hos dem och Hampus berättar att det krävs specifik skicklighet för att kunna städa ordentligt.

- Man måste ha tränade ögon att se smutsen. Det gäller att veta vilka rengöringsmedel som kan användas till vilka material och vilka metoder som krävs. Att polera upp ett linoleumgolv i ett klassrum kan exempelvis ta tre dagar. Först måste alla möbler ut, sedan skurar man bort den gamla polishen, lägger på ny polish och polerar till sist upp golvet, förklarar han.

Två olika bilder på golv: ett slitet och smutsigt, ett nybonat och blankt.

Klassrumsgolven går ofta igenom en förvandling under sommarlovet då lokalvårdarna passar på att polera många av golven.

Det handlar om att vårda

De 24 lokalvårdarna rör sig överallt i kommunen; i skolor, på äldreboenden, kontor, bibliotek, i dagverksamhet och idrottshallar. Tillsammans ansvarar de för städningen av mer än 34 000 kvadratmeter, vilket motsvarar drygt 250 villor i standardstorlek. Med sin specialkunskap tar de hand om inomhusmiljön och ser till att material och inventarier håller längre. De vårdar lokalerna.

Ofta jobbar de tidigt på morgonen när lokalerna är tomma. En del av storstädningen sker också under sommaren, då personal har semester och elever är lediga. Och även om lokalvårdarna ibland jobbar osynligt, syns det direkt om de inte är där. Lokalvårdarna har en betydande roll för att verksamheterna ska fungera.

- Om en kollega är borta och vi inte har haft möjlighet att sätta in en vikarie brukar glädjen vara stor när lokalvårdaren är tillbaka, säger Hampus med ett leende.

På så vis handlar det även om vård av dem som rör sig i miljön, av dem som ska trivas. Lokalvårdarna ser till att lokalerna är fina och fräscha och förbättrar arbetsmiljön för både barn och vuxna. Med omtanke konstaterar de tre medarbetarna att lokalvården är en viktig del i kommunens kugghjul.

- Vi kan inte vara utan varandra. Med vårt jobb kan vi förhoppningsvis underlätta och göra vardagen roligare. Trivselkänslan är enormt viktig för att alla ska kunna jobba och må bra!

Två bilder: En slöjdsal tömd på elever men full med utrustning. En vägg med en lång rad porträtt.

Lokalvård kan variera mycket och innebära allt från grovdammsugning av en slöjdsal till att damma porträtten på våra tidigare förtroendevalda i kommunhuset.

Verksamhetsbesöken ingår i kommunens utvecklingsarbete

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från vårens tidigare besök:

Biblioteket

Kulturskolan

Gata/park

Vi är snart tillbaka med reportaget från när kommundirektören besökte FORUM – håll utkik efter "Verksamheten berättar"!