Entrédörr till kommunhuset:

Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

1,2 miljoner kronor till satsningar för att motverka oönskad ensamhet bland äldre

Socialstyrelsen har beviljat Örkelljunga kommun 1,2 miljoner kronor till socialförvaltningens arbete med att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre.

Kommunen har ansökt riktade statsbidrag via Socialstyrelsen för att fortsätta sitt arbete med att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre, och har beviljats 1,2 miljoner kronor. Förra året beviljades socialförvaltningen 796 540 kronor. Denna utökning är mycket uppskattad både bland äldre och verksamheter.

Det är givetvis ett glädjande besked, då vi får möjlighet att fortsätta med riktade satsningar inom ramen för projektet ”Satsa friskt i byarna” året ut, till exempel guldkant för äldre, med aktiviteter, allsång, radioprogram och omtyckta helgungdomar i äldreomsorgen som tillsammans med personalen skräddarsyr trivsamma stunder i tillvaron. De riktade statsbidragen ger verksamheterna det extra utrymmet att kunna skapa nya sätt att motverka ensamheten, berättar socialchef Gabriela Arvidsson.

Länk till fördelningslistan 2024 (Socialstyrelsens webbplats) Länk till annan webbplats.

Läs mer om fördelningen 2023 Länk till annan webbplats.