Projekt för att motverka ofrivillig ensamhet under hösten

Socialförvaltningen har fått ett glädjande beslut från Socialstyrelsen om att 796 540 kronor beviljas för kommunens arbete med att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre i kommunen.

Socialförvaltningen ansökte om 3,6 miljoner kronor och fick 796 540 kronor.

Socialförvaltningen planerar att genomföra tre aktiviteter:

• ”Satsa friskt i byarna”, hälsofrämjande aktiviteter
  • Möjlighet till idylliska skogspromenader med häst och anpassad hästvagn till äldre. Ett starkt teamarbete mellan äldreomsorgen och Hälsa med hästkraft.
  • Radioprogram och ny social arena för gemenskap och omtanke om varandra

- Det är välbehövliga förstärkningar vars syfte är att underlätta för äldre att delta i sociala och hälsofrämjande aktiviteter. Stort tack till engagerade chefer och medarbetare som sökt dessa riktade statsbidrag som förverkligas under hösten, säger socialchef Gabriela Arvidsson.