Miljonsatsning på kunskap och förebyggande inom psykisk hälsa

Socialförvaltningen har sökt statsbidrag från länsgemensamt medel för psykisk hälsa, och beviljats totalt 2 130 000 kronor.

Det totala beloppet som kommuner har haft möjlighet att söka har varit strax över 19 miljoner kronor. Örkelljungas socialförvaltning är en de kommuner som beviljats medel.

Socialchefen berättar om satsningarna:

- Ett av kommunens mål är god hälsa i alla åldrar. Med dessa medel kommer vi att förstärka omställningen till ny socialtjänstlag. Verksamheten har sökt medel för olika ansökningar och vi är tacksamma för de beviljade medel. All personal kommer att få utbildning inom MHFA (Mental Health First Aid) som i Sverige översatts till Första hjälpen till psykisk hälsa. Grundtanken är snarlik den vid fysiskt första hjälpen-utbildning: att ge kursdeltagaren tillräcklig kunskap för att rycka in och ge en första hjälp tills den drabbade fått professionell hjälp. Kursen består av 12 studietimmar, en del egna studier kan tillkomma och alla får med sig en manual i samband med och ett diplom efter genomförandet av två utbildningsdagar. MHFA är en del i socialförvaltningens förebyggande arbete mot psykisk ohälsa och suicidprevention.

En viktig utbildning både på jobbet och i privat livet. Under året kommer vi även att anordna temadagar för föräldraskapsstöd och fokus på ett av de viktigaste skyddsnäten i samhället, nämligen familjen. Dessa annonseras under våren och framåt. En annan del i ansökan som vi fått gehör för är brukarundersökningar och brukarmedverkan. Vi har många ungdomar som redan skickat in ansökningar för feriepraktikplatser och vi avser att skräddarsy lösningar så ungdomar kan vara behjälpliga i förvaltningens arbete kopplat till olika brukarundersökningar.