Projekt i socialförvaltningen om mentorskap sommartid inom vård och omsorg samt förlängd period för avgift för godkänt yrkesbevis för undersköterskor

Socialförvaltningen provar ett nytt projekt som finansieras med statsbidrag som handlar om att kompetensutveckla genom mentorskap.

Projektet riktar sig till erfarna vikarier och ordinarie vård och omsorgspersonal som är i tjänst vid veckorna 26-33. För mentorskapet utgår ett lönetillägg utifrån totalt arbetat antal timmar: under 100 timmar totalt 1000 kronor och över 100 timmar totalt 2000 kronor.

- Verksamheterna efterfrågar nya sätt att kompetensutveckla och tillvarata kunskaper inom vård och omsorg, både för erfarna vikarier och ordinarie personal. Med projektet mentorskap kan vi prova oss fram. Mentorskap är en modern form av lärlingskap där kompetensutveckling sker ömsesidigt mellan en erfaren och rutinerad medarbetare och nya medarbetare. Utöver projektet utökas även friskvårdsbidrag för alla sommarvikarier från 500 kr till 800 kr. Det finns många leverantörer som erbjuder aktiviteter i kommunen och vikarierna kan tillvarata dessa möjligheter. Det blir intressant att följa projekts och satsningarnas effekter, berättar socialchef Gabriela Arvidsson.

Med anledning av synpunkter om att det är långa väntetider för att få besked om yrkesbevis från Socialstyrelsen förlängs perioden till och med september 2024. Samma kriterier som tidigare. Det avser tillsvidare anställda och vikarier.

Mer information:

https://www.orkelljunga.se/16/naringsliv-och-arbete/arbeta-hos-oss/lediga-jobb.html Länk till annan webbplats.

https://www.orkelljunga.se/16/kommun-och-politik/kommunfakta/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2023-10-17-satsningar-pa-godkanda-yrkesbevis-for-underskoterskor.html Länk till annan webbplats.