Socialförvaltningen uppmärksammade internationella rullstolsdagen

Fredagen den 1 mars var det internationella rullstolsdagen. På kommunens äldreboenden Södergården, Tallgården och Solgården genomfördes aktiviteter där vi pimpade rullstolar, tillsammans med fika på eftermiddagen.

Aktiviteterna på äldreboendena resulterade i ett flertal olika pimpade rullstolar. Några exempel finns på bilderna nedan.

I Örkelljunga kommun inom socialförvaltningen finns 150 personligt utskrivna rullstolar. Vi tänker på alla användare som behöver livsviktiga välfärdsteknik och hjälpmedel, och vi gör olika insatser för att hitta lösningar som underlättar i vardag.

Utveckling och innovation driver verksamheter framåt. På äldreboenden och hemtjänstlokaler har vi köpt in rullstolar med elmotor. Dessa ingår i äldreomsorgens grundutbud och är tillgängliga om man behöver dem vid promenader.

Åktur med häst och vagn:
Inom kort får Hälsa med hästkraft den efterlängtade tillgänglighetsanpassade hästvagnen levererad så promenad med hästvagn oavsett funktionsnedsättning kan bli verklighet.

Fakta om rullstolar:
För många människor med nedsatt rörelseförmåga är rullstolen en förutsättning för att kunna vara delaktig och aktiv i samhället. Rullstolens egenskaper och utformning, hur den kan köras och användas, samt tillgång till tilläggsutrustning till rullstol och olika kombinationer av rullstolar för den enskilde kan påverka möjligheten till handlingsfrihet, aktivitet och delaktighet.

Enligt Socialstyrelsens undersökning 2021 är kvinnorna i majoritet bland dem som får hjälpmedel förskrivna. I februari 2021 var det nästan 876 000 personer som hade fått ett hjälpmedel inom de största områdena, rörelse, kognition och kommunikation, varav 60 procent var kvinnor och 40 procent män. Eldrivna rullstolar var också extra frekventa bland män. I gruppen 85 år eller äldre skrevs det ut 371 eldrivna rullstolar med manuell direktstyrning per 100 000 kvinnor och hela 969 per 100 000 män.

Läs mer om rullstolar på Socialstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats.