Linnea ordnade nytt övergångsställe till skolan

I höstas landade det ett handskrivet brev i brevlådan hos kommunen. Brevet var utrustat med en detaljerad karta och ett önskemål om en tryggare väg till skolan.

Författaren av brevet var Linnea 10 år i Örkelljunga. Hon visste att vägen till skolan skulle bli säkrare för barnen i området om det kom ett övergångsställe där bilarna passerar förbi i hög fart på morgonen. Hon skrev:

”Anledning:

1. Barn som behöver gå till skolan har inget övergångsställe.
  2. Jag har en kompis som jag vill leka med!”

Ärendet togs upp på kommunens trafikråd och resulterade i ett positivt beslut: det skulle anläggas ett nytt övergångsställe på Kornettvägen, på precis den plats som Linnea ritat ut i sitt brev. Strax före jul var övergångsstället förverkligat i bostadsområdet.

På kommunen värdesätter man Linneas modiga initiativ: ”Vi är mycket glada för engagemanget från en av våra yngre kommuninvånare. Det hjälper oss att skapa en ännu tryggare trafikmiljö i kommunen”, säger enhetschefen för gata och park Egle Gudauskiene.

På Kornettvägen går nu barn och vuxna säkrare över gatan tack vare en uppmärksam och driven 10-åring.

Tre personer klipper band vid övergångsställe

Invigning av övergångsstället på Kornettvägen. Magnus, Linnea och hennes mamma.