Information om läget i Örkelljunga kommun med anledning av IT-attack i Bjuvs kommun

Under natten mellan fredag och lördag genomfördes en IT-attack mot Bjuvs kommuns IT-miljö. Örkelljunga kommuns IT-miljö är inte påverkad.

Örkelljunga kommun är inte påverkade och våra system fungerar som de ska.

Detta har hänt

Under natten till lördag blev Bjuvs kommun utsatta för ett intrång i deras IT-miljö. Detta påverkade bland annat vissa verksamhetssystem och medarbetarnas inloggningar till arbetsdatorer.

Örkelljunga kommun delar IT-avdelning (EttIT) med bland andra Bjuvs kommun och har därför blivit informerade om vad som hänt i Bjuv.

EttIT agerade direkt och gick över till att manuellt hantera de delarna av IT-miljön som skulle kunna drabbas i övriga kommuner.

Under söndagen identifierades en lösning i Bjuvs kommun och deras verksamhetssystem och datorer fungerar igen från måndag morgon.

Örkelljunga kommun har fortsatt kontinuerlig kontakt med EttIT och övriga kommuner för att följa upp situationen.