Läcksökning Örkelljunga kommun – Akut störning – Oregelbundna avstängningar

UPPDATERING 2024-01-24:

Ett 15-tal vattenläckor har lokaliserats och lagats runt om i kommunen. Läget har stabiliserats, men det förekommer fortfarande läckage och läcksökningen fortsätter. Var sparsam med dricksvattnet och fortsätt gärna tipsa NSVA om misstänkta läckor.

Större vattenläcka som pågått en tid

NSVA söker efter en vattenläcka i Örkelljunga sedan 2024-01-11. Platsen för läckan är inte känd och NSVA ber därför alla invånare att vara uppmärksamma på om du ser läckande vatten eller större vattenansamlingar där de inte brukar vara.

Var uppmärksam på exempelvis:
– Brukar du vara på den platsen och kan avgöra om det är något nytt/annorlunda jämfört med annars?
– Har du en uppfattning om det varit blött där länge?
– ”Trycker” det upp vatten?
– Finns det rörelse i vattnet?
– Finns det område som det är tinat/smällt is
– Finns det svällis?
– Kan du göra en bedömning om hur flödet är om du till exempel jämför med trädgårdsslang/kökskran?

NSVA tar tacksamt emot tips som kan hjälpa dem i sökandet av läckan. Ring till NSVA på 010-490 97 00.

Driftstörningar

Vattenavstängningar kan ske i sektioner. Avstängning kan ske flera gånger på samma gata. Detta innebär att vattnet kan komma och gå, missfärgningar kan också uppstå från och till. NSVA uppmanar att vara sparsam med dricksvattnet. Tappa upp vatten, enbart för mat och dryck.

Är vattnet missfärgat spola kallt vatten tills det är klart sedan tappa upp i exempelvis flaska.

För aktuell info, följ rapporteringen kring driftstörningen på NSVA:s webbplats Länk till annan webbplats.

Observera: Fastighetsägare ansvarar för att informera sina boende.