Hur är förutsättningarna för företagande i Örkelljunga?

Svenskt Näringsliv mäter nöjdheten hos våra företagare i enkäten "Företagsklimat".

I dagarna har Svenskt Näringsliv skickat ut årets enkät om företagsklimatet i landets 290 kommuner! "Företagsklimat" är Sveriges största attitydundersökning bland företagare och ett av de viktigaste verktygen som kommunen har när det gäller att arbeta med förutsättningarna för dig som företagare.

Alla företagare i Örkelljunga är väldigt viktiga för kommunen, de genererar över 50% av kommunens skatteintäkter och är en förutsättning för vår välfärd -därför är företagsklimatet av stor betydelse för hela Örkelljunga kommun.

Svaren lägger grunden för kommunens utvecklingsarbete

-Företagarnas svar ger mig väldigt värdefull information om hur de upplever sina förutsättningar i vår kommun och jag hoppas verkligen att alla som får enkäten har möjlighet att ägna några minuter åt att fylla i den, säger kommundirektör Ardiana Demjaha. Ju fler svar som kommer in desto bättre blir beslutsunderlaget!

Resultaten från 2023 visade en större nöjdhet på flera områden men att det samtidigt finns några delar som behöver förbättras, ur företagarnas synvinkel.
-Företagarna var inte nöjda med vår service och vårt bemötande vid handläggning av företagsärenden. Det måste vi komma till rätta med och gör nu flera satsningar, bland annat på myndighetssidan. Dialogen mellan skolan och vårt lokala näringsliv fick också underbetyg så där ska vi nu kraftsamla, fortsätter Ardiana Demjaha.

Är du en av de utvalda?

Vilka som får enkäten avgörs av Statistikmyndigheten (SCB) och i Örkelljunga är det ungefär 200 företagare som får enkäten varje år. Är du en av de utvalda som fått årets enkät – missa inte chansen att påverka. Det tar inte lång tid att fylla i, men det betyder mycket – både för dig och alla andra företagare i kommunen!

Enkäten skickas ut via e-post och brev och ska besvaras senast den 1 april.

Har du synpunkter men ingen enkät?

Om du inte fått enkäten eller vill ge en mer direkt feedback så är du också varmt
välkommen att höra av dig direkt till kommundirektör Ardiana Demjaha. Skicka in din feedback på e-post till: ardiana.demjaha@orkelljunga.se.