Kommunfullmäktige tog beslut om kulturmiljöprogram och avfallsplan

Rapport från kommunfullmäktige 2023-12-18

Under 2022 och 2023 har det arbetats fram ett kulturmiljöprogram för Örkelljunga kommun. Programmet innefattar inventering av bebyggelsen i Örkelljunga, Åsljunga, Skånes Fagerhult och Eket, samt inventering av landskapskaraktärer och kulturmiljöer över hela kommunens yta. Kulturmiljöprogrammet blev klart under hösten 2023, och godkändes av kommunfullmäktige 2023-12-18. Kulturmiljöprogrammet är digitalt och nås på följande länk (gisportal.perstorp.se) Länk till annan webbplats..

Kommunfullmäktige antog en an ny avfallsplan, gemensam för alla kommunerna i Norra Åsbo Renhållning AB.

Det antogs ett reglemente för krisledningsnämnden och ett styrdokument för civil beredskap.

På förslag av socialnämnden bestämdes hur avgifter ska tas ut för tjänster som tillhandahålls av arbetsmarknadsenheten. Kring detta ärende fanns politisk oenighet kring hur prissättningen ska utformas. Omröstningen slutade med 19 röster mot 8 (och därtill 8 nedlagda röster) för det förslag som kom från socialnämnden.