Nytt markanvisningsavtal för Lycksta äng

Bostadsutbudet i Örkelljunga kommer utökas enligt avtal med Hamiltone Group AB.

Kommunledningsförvaltningen har under hösten 2023 tagit fram förslag till markanvisningsavtal i dialog med den blivande motparten Hamiltone Group AB. Kommunstyrelsen godkände i sitt beslut 2023-11-29 att tilldela bolaget markanvisning enligt avtalsförslaget.

Avtalet löper på 20 månader och innebär att Hamiltone Group AB tillsammans med arkitekten Wingårdhs AB kommer att utforma den bebyggelse de avser att uppföra på platsen samt planera genomförandet av projektet. Kommunen och bolaget kommer att ha kontinuerlig
kontakt för avstämning och dialog kring projektets förutsättningar.  Fullföljs markanvisningen enligt villkoren så leder detta till att bolaget får rätt att köpa tomtmarken och området blir bebyggt.

Örkelljunga kommun ser fram emot det Hamiltone Group AB kommer att etablera på den fina tomten vid Pinnån invid Lycksta berg och hoppas på ett gott samarbete som kommer att gynna bostadsutbudet i Örkelljunga.