Hemtjänsten tar 144 förbättringskliv i hemtjänstindex

Örkelljunga kommuns hemtjänst tar plats 80 av 290 kommuner när årets hemtjänstindex presenteras. Det är en förbättring med 144 placeringar. Förra året placerades kommunen på plats 224. Varje år presenteras ett hemtjänstindex som är ett samlat mått på hemtjänstens kvalité i alla Sveriges 290 kommuner. Hemtjänstindex hjälper kommuner att se vad som behöver göras för att höja den egna kvalitén.

Örkelljunga kommuns hemtjänstindex på 80 poäng hör till resultatgruppen över medel.

– Både hemtjänstindex och Socialstyrelsens brukarundersökning visar att vi tar rejäla kliv framåt som vi ska uppmärksamma och hylla. Nästa vecka bjuder Hälsa med Hästkraft på lussebullar till alla verksamheter. Det är tillsammans som vi kan åstadkomma goda resultat, säger socialchef Gabriela Arvidsson

Hemtjänstindexet mäter kvalitén inom fyra olika delområden: information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. Det sammanvägda resultatet från dessa områden bildar kommunens hemtjänstindex.

Glädjande kan vi se att kommunen klättrat stort inom stöd och utvecklingsdelen där kommunen gör enastående 205 kliv och placerar sig på plats 14. Förra året fick Örkelljungas plats 219 av Sveriges alla 290 kommuner.

Under 2023 har kommunen genomfört en rad förändringar för att förenkla och göra hemtjänstinsatserna mindre detaljstyrda. Det har fokuserats på stöd och utveckling, särskilt för att motverka ofrivillig ensamhet, införa biståndslösa insatser, välfärdsteknik och projektet ”Satsa friskt i byarna” med allsång, aktiviteter och radioprogram.