Satsning på halkskydd och trafiksäkerhet för seniorer och personal

Socialförvaltningen satsar på att motverka fall- och trafikolyckor.

Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen i trafikmiljö och statistiken visar att fotgängarna är de som skadas mest allvarligt. Det är framför allt personer från 65 år och uppåt som drabbas. Kommuninvånare med insatser inom äldreomsorgen, LSS och funktionsnedsättning erbjuds reflex och broddar under december månad. Inom hemtjänsten och på boenden har personalen det med sig hem till brukaren. Även personalens trafiksäkerhet förstärks med reflexer, broddar och cykelhjälm.

Fallpreventiva åtgärder är nödvändiga inom socialförvaltningens förebyggandearbete. Att använda sig av reflex, broddar och cykelhjälm är ett sätt att lindra konsekvenserna vid olycksfall. Satsningen motsvarar 350 000 kronor och finansieras genom olika statsbidrag, berättar socialchef Gabriela Arvidsson

På biblioteket delas ut reflex och broddar/halkskydd till besökare vid aktiviteter den 5, 13 och 18 december.

Mer information om fallprevention (Äldrecentrums webbplats). Länk till annan webbplats.