Första spadtaget för Örkelljungas nya skola

Örkelljunga är en kommun som växer och det behövs nya lokaler för att kunna avlasta Mårdenskolan som under en längre tid haft ont om lokaler. Den nya skolan som byggs vid grönområdet bredvid Kungsskolan kommer att ta emot elever i åk 4-6. Särskilda utrymmen kommer att skapas för elever i behov av särskilt stöd.

Tre personer framför en jordhög med spade i.

David Fritzon-Bratt, affärschef NCC Building Sverige, Anneli Eskilandersson, utbildningsnämndens ordförande och Niclas Bengtsson, kommunstyrelsens ordförande deltog vid byggets första spadtag.

-Redan i maj 2019 lämnade nuvarande utbildningsnämndens ordförande och jag in en motion om ”Bygg ny grundskola nu” då vi insett behovet av nya lokaler för våra elever var av stor vikt. Jag är oerhört glad för våra barns och elevers skull att vi nu nått ända hit, säger Niclas Bengtsson, kommunstyrelsens ordförande.

I utformningen av skolan har, förutom barnen som ska gå på skolan, samtliga yrkeskategorier som verkar i och kring skolan deltagit. Målet är att skolan ska skapa sammanhang för eleverna, uppmuntra till kreativitet och lärande. Lokalerna ska vara flexibla, hälsosamma lärmiljöer.

Ljungaskolan blir namnet på vår nya skola

I våras fick eleverna i åk 1, 2 och 3 på Mårdenskolan komma med förslag på vad skolan ska heta. Utbildningsnämnden valde ut namnet ”Ljungaskolan”, som lämnats in av Mila Pancevska som nu går i klass 4.

Fem personer klädda i vinterkläder framför en jordhög med spade i. En person är ett barn som håller i en bok och en presentpåse.

Mila Pancevska som gav förslag på skolans nya namn deltog i första spadtaget och uppmärksammas här av Kristian Lindgren, utbildningschef.

Utemiljön ansluter till grönområden och kommer att vara utrustad med såväl uteklassrum som utrustning för lek. Flera av elevernas önskemål om lekredskap kommer att uppfyllas.

Nytt centralkök ger ännu bättre förutsättningar för måltidspedagogik

Den nya skolan innehåller undervisningsytor, bibliotek, specialsalar för barn i behov av särskilt stöd samt centralkök och matsal. Det nya köket kommer att skapa goda förutsättningar för att genomföra den måltidspedagogik som Örkelljunga önskar. Matsalarna byggs för att skapa en trivsam och lugn måltidsmiljö. Här kommer även undervisning att bedrivas.

-Det är verkligen glädjande för Örkelljunga och särskilt för alla kommande elever att vi nu äntligen bygger den grundskola som efterfrågats för att klara att möta framtiden på bästa sätt. Med det nya centralköket kommer vi att kunna hålla bra kvalitet på maten och kunna servera två varmrätter och svenskt kött till alla inom kommunens verksamheter, säger Anneli Eskilandersson, Utbildningsnämndens ordförande.

-Den nya skolan kommer att betyda mycket för utbildningen i Örkelljunga. Skolan bygger vidare på Örkelljungas fokus på lärande, kreativitet och hälsa som tidigare tillämpats vid byggandet av Högkullens hälsoförskola. Det har varit ett stort engagemang från eleverna och samtliga professioner som ska arbeta i skolan. Även det nya skolköket kommer att bidra till kommunens utveckling genom att ge oss nya möjligheter att genomföra de ambitioner som Örkelljunga kommun har på kostområdet, säger utbildningschef, Kristian Lindgren.

Byggstart är december 2023 och den nya skolan beräknas stå klar till sommaren 2025.

Ritning exteriör nya skolan men barn i förgrunden. Skylt ovanför entrén med texten "Ljungaskolan".

Illustration över Ljungaskolans exteriör enligt ritning av arkitektfirman Karin Petterssons Arkitektbyrå AB.