Förebygg inbrott i bostad med grannsamverkan

Polisen och Örkelljunga kommun vill starta fler grannsamverkansgrupper. Grannsamverkan innebär att alla som deltar är extra uppmärksamma i sitt bostadsområde och får information från polisen.

Grannsamverkan gör stor skillnad, med en genomsnittlig minskning av inbrott med 36 % i grannsamverkansområden jämfört med 8 % i kontrollområden.

Enkelt och kostnadsfritt

Att ingå i en grannsamverkansgrupp är enkel och kostnadsfritt och vi välkomnar både permanentboende och fritidsboende i kommunen.

Det är en fördel att vara med i grannsamverkansgrupp även om du inte är permanent boende på orten. Detta för att du kan nås av värdefull information när du inte är i ditt fritidshus.

Med hjälp av polisen startar ni upp en grupp i ert kvarter eller längs er gata. Varje månad får ni ett månadsbrev av kommunpolisen i Örkelljunga där ni får tips och råd hur man skyddar sig mot inbrott och aktuell information för området. Ni hjälps åt i gruppen att vara uppmärksamma på varandras bostäder.

Bild på skylt: Grannsamverkan

Vill du starta en grannsamverkansgrupp?

Kom på informationsträff.

Tid: Måndag 20 november klockan 18:00 -19:30

Plats: Örkelljungasalen i kommunhuset, Biblioteksgatan 10, Örkelljunga.

Välkommen önskar polisen och Örkelljunga kommun!