Riktlinjer för gatubelysning

Kultur- och samhällsutvecklingsnämnden beslutade våren 2023 att anta Riktlinjer för gatubelysning i Örkelljunga kommun, vilka grundar sig på det kommunala ansvaret, huvudmannaskap, miljö och ekonomi.

Örkelljunga kommun har i dagsläget mycket gatubelysning längs med vägar där kommunen inte är huvudman. Dessa anläggningar kommer att bli föremål för vidare utredning och beslut om kommunen ska fortsätta att ansvara för dem eller om de ska överlåtas till väghållaren. Örkelljunga kommun kommer att informera väghållaren, vägförening eller Trafikverket, tidigt i processen. I de fall väghållaren inte väljer att ta över anläggningen så kommer kommunen att släcka och plocka bort aktuell belysningssträcka.

Här hittar du riktlinjerna för gatubelysning Pdf, 1.9 MB.

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med gatubelysning