Meningsfull användning av fruktöverskott

För tre veckor sedan fick Socialförvaltningen en förfrågan från invånare som undrade om verksamheter ville ta emot överskott på frukt, särskilt äpple.

Gåvor med frukt

Gåvor med frukt.

Hälsa med hästkraft tog gärna emot frukten och uppgiften skapade glädje och meningsfullhet.

Flera invånare har överlämnat frukt, särskilt äpple. Dessa har använts till bakelser i syfte att bryta ofrivillig ensamhet och starka gemenskap med trivsel för kommuninvånare som har insatser inom äldreomsorgen och LSS verksamheter. Genom att lämna in frukt bidrar man till att minska matsvinn och främja en hållbar och meningsfull användning av matresurser, då det kommer till nytta i kommunens verksamheter.

- Stort tack till alla som bidragit i denna insats och initiativet från invånare som kontaktade oss. På äpplets dag har Hälsa med hästkraft bakat och överlämnat över 400 äpplekakor till verksamheter. I veckan är fikan till äldre extra guldkantad med äpplekaka, hälsar Gabriela Arvidsson, socialchef.

Frukter på fat

Nybakade äpplekakor.