Vi övar hjärt- och lungräddning!

Varje dag riskerar vi olyckor på våra arbetsplatser. Hjärtstopp är en folksjukdom som drabbar närmare 10.000 personer årligen. Endast fem procent överlever och olyckplatsen är ofta den drabbades kontor. Med rätt kunskaper och livräddande åtgärder får kollegor förutsättning att hantera ett hjärtstopp.

Under hösten har Socialförvaltningen dragit igång ett stort utbildningsprojekt som innebär att alla tillsvidareanställda i Örkelljunga kommun erbjuds utbildning och övning i hjärt- och lungräddning (HLR). Instruktörerna är egen personal inom Socialförvaltningen som gått en särskild utbildning och nu har vi sju interna instruktörer som ger kurser hela hösten 2023 och våren 2024. I kursen lär alla sig hjärt- och lungräddning, hur man använder en hjärtstartare och hur man ska agera om någon har satt i halsen.

Det viktigaste är att göra något!

Vid premiärtillfället den 13 september var tio glada kollegor på plats. Dagens instruktörer Kit Levinsson, aktivitetsledare inom LSS och Anna Sjöholm, undersköterska i hemsjukvården berättade och visade med hjälp av dockan "Kalle". De var noga med att uppmana alla till att agera om något inträffat.

-Alla kan ställa upp och hjälpa till. Det viktigaste är att man gör något, för tiden är oerhört viktig vid hjärtstopp! För varje minut som går utan att en person har syretillförsel så minskar chansen till överlevnad med 10%, berättade Kit.

Ewa Welander Månsson och Marie Svensson arbetar som avgiftshandläggare och är mycket glada att utbildningen erbjuds på arbetsplatsen. De genomförde sitt senaste utbildningstillfälle för sju år sedan och välkomnar en uppfräschning av sina kunskaper. Gunilla Grönkvist arbetar som socialsekreterare och även hon är mån om att kunna hjälpa till om en olycka skulle inträffa.

Gruppen övade med stort engagemang, till tonerna av Bee Gee's discohit "Staying alive", som går i rätt takt för hjärtkompressioner -den är bra att hålla i huvudet om du ska utföra HLR.
-Det är tungt att ge hjärtkompressioner, utbrast Gunilla när övandet kommit igång.
Eva höll med: -Ja man skulle inte orka hålla på särskilt länge på egen hand!

Beredskapsveckan i Örkelljunga

Just nu pågår Beredskapsveckan i hela Sverige och årets tema är "öva". Beredskapsveckan är en årlig informationsinsats som ska öka människors motståndskraft inför kriser och krig. Den genomförs i år under vecka 39 (25 september - 1 oktober).

Här i Örkelljunga erbjuds flera tillfällen för våra invånare att höja sin beredskap:

Förbered dig för extraordinära händelser! Länk till annan webbplats.

Civilförsvarsförbundet visar och berättar om utrustning och förberedelser.

Tid: Fredag 29 september klockan 14.00-18.00

Plats: Coop Örkelljunga

Öppet på brandstationen! Länk till annan webbplats.

Kom och titta på all utrustning som brandmännen kan använda sig av om något händer. Civilförvarsförbundet kommer vara på plats och visa utrustning som är bra att ha hemma. Det kommer vara tävling med chans att vinna fina priser!

Tid: Lördag 30 september klockan 13.00-16.00

Plats: Brandstationen i Örkelljunga