Avtackning för assistenter

Ett avslut kan kännas omtumlande. Den 31 augusti hölls en avtackning där brukare och personal blev inbjudna till en gemensam stund tillsammans.

Förtroendevalda, förvaltningsledningen, personal och brukare uppställda för firande.

Det har funnits många synpunkter på kommunens beslut att inte ha egna anställda assistenter, utan använda utförare som ingått avtal med kommunen och blivit godkända utifrån kommunens krav. Bakgrunden till förändringen är att kommunens assistansenhet redovisat underskott.

Nu har avvecklingen ägt rum. Fem brukare övergår till Tindra Personlig Assistans AB. Fyra brukare har valt annan utförare. Tre brukare har beviljats LSS-boende.

Vid avtackningen 31 augusti framförde brukare och personal att de hade önskat sig mer kontakt med kommunen genom åren. De såg gärna att kommunen årligen bjuder till en återträff.

- Ett trevligt bemötande och jag är oerhört tacksam för de timmar som vi avsatte för att prata om situationen nu och framåt, säger Stefan Svensson, socialnämndens ordförande

- Genom möjligheten att välja upphandlade utförare finns ett bättre skyddsnät för våra brukare och goda förutsättningar för samarbete med seriösa utförare, uppger Henrik Linderos, socialnämndens vice ordförande.

- Ett avslut blev istället början på något nytt. En avtackning som fick oss att stanna upp. Förslaget om årlig återträff blev en oväntad vändning. I december bjuder förvaltningen samtliga brukare som är beviljade assistans inklusive anhöriga och personal till en återträff. Detta ser vi ser fram emot, säger Gabriela Arvidsson, socialchef.