Covidvaccin och gratis influensavaccin till personal inom socialförvaltningen

Kommunen erbjuder gratis influensavaccin till personal inom socialförvaltningen under hösten. I samband med vaccination erbjuds även covid19-vaccin.

Regeringen har precis aviserat att de avsätter 792 miljoner kronor för att säkerställa tillgången på vaccin mot covid-19 under 2024. För 2025 beräknas 429 miljoner kronor.

Även om covid-19 inte längre klassas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom kommer covid-19 sannolikt fortsatt påverka vårt samhälle, framför allt på grund av behovet av påfyllnadsdoser för riskgrupper. Vaccin är bland de bästa sätten att skydda sig mot allvarlig sjukdom och död i covid-19. I september påbörjas leverans av ett uppdaterat vaccin mot covid-19 som ger bättre skydd mot de virusvarianter som nu cirkulerar.

Kommunen erbjuder med hänsyn till lägesbilden gratis influensavaccin till personal inom socialförvaltningen under hösten, för att därigenom skydda de svårt sjuka invånare i riskgrupper. I samband med vaccination erbjuds även covid19-vaccin.

- Säsongsinfluensan påfrestar många men särskilt människor i riskgrupper. Insatsen görs för att skydda både brukare och personal, samt för att minska trycket på sjukvården. Arbetsgivaren står för kostnaden. Vaccinationen sker med primärvården, Solljungahälsan i Örkelljunga, vid avsedda tillfällen, berättar socialchef Gabriela Arvidsson.

Länk till pressmeddelande från regeringen (regeringen.se) Länk till annan webbplats.