Vi behöver feedback! Hjälp oss bli bättre!

Medborgarundersökningen skickas ut till 1000 invånare i Örkelljunga varje år. Svaren som kommer in är viktiga för oss och en god hjälp för att veta hur vi ska fokusera vårt utvecklingsarbete. Vi har flera åtgärder på gång!

SCB hjälper oss att bli bättre

Varje höst skickas Statistikmyndighetens (SCB) medborgarenkänt ut till 1000 slumpvis utvalda invånare över 18 år i Örkelljunga kommun. Där ger invånarna svar på 128 frågor om kommunens service och bemötande. På det viset får vi veta vad de som bor i Örkelljunga kommun tycker är viktigt att kommunen satsar resurser på och hur nöjda de är med vår service, samt vad vi behöver bli bättre på. Varför vill vi veta det då? Jo vi vill såklart att de som bor här ska känna sig väl omhändertagna och väl bemötta och därför välja att bo eller grunda sitt företag just här. En oberoende enkät är ett av flera sätt som vi använder för att få återkoppling.

Förra årets svar har visat utvecklingsbehov

2022 var det 339 personer i Örkelljunga kommun som svarade. Till er vill vi rikta ett extra stort tack! Genom era svar fick vi veta mycket värdefull information, exempelvis:

• 86 % svarade att de blev bra eller mycket bra bemötta vid senaste kontakten med kommunen. Ett bra resultat som vi självklart vill få upp till 100%!
  • 44% är nöjda med hur vi informerar om större förändringar av till exempel stadsplanering och byggnationer. Det är en ökning med 13 % från 2021 men visar också tydligt att vi behöver bli ännu bättre på det här!
  • 48% upplever att kommunens anställda arbetar för kommunens bästa. Här måste vi bli bättre på att visa vårt engagemang för Örkelljungas alla invånare och miljöer!

Hela resultatet kan du se i resultatrapporten längst ned på denna sida.

Våra åtgärder för att bli bättre på service och bemötande

Vi vill självklart höja vår förmåga att ge rätt service till våra invånare. Under hela den här mandatperioden (2023-2026) jobbar vi därför med extra fokus på just detta. Det innebär att vi djupdyker i era svar och tar reda på vad vi behöver bli bättre på, utbildar oss och övar. Vi har bland annat:

• Startat en översyn av vår webbplats.
    Vi gör texterna tydligare och informationen lättare att hitta.
  • Inskolat en ny kollega: vår digitala medarbetare Kommun-Kim.
    Det är en robot som besökarna på vår webbplats kan chatta med och ställa frågor till dygnet runt och utan väntetid.
  • Bestämt att vi alla svarar i telefon på samma sätt.
    Du som ringer till oss ska veta att och känna att du är välkommen att kontakta oss! Därför svarar vi alltid med "Välkommen till Örkelljunga kommun" och presenterar oss med för- och efternamn.

Vi kommer som sagt inte stanna här -arbetet fortsätter flera år framåt.

Vad tycker du om din kommun?

Nu i dagarna skickas årets enkät ut. Så till alla er 1000 invånare som får den i brevlådan vill vi säga: -Ta chansen att berätta för oss vad du tycker! Dina åsikter betyder mycket för oss!

Du som är med i undersökningen kan svara via en pappersenkäten du fått på posten eller på webben, där det även går att svara på engelska. Det går även att få pappersenkäten på arabiska.

Årets insamlingsperiod pågår till den 3 november (7 november för de som svarar via webbenkät). Resultaten presenteras i december. Håll utkik i brevlådan!