Omsorgsverksamheterna firade att undersköterska nu är en skyddad yrkestitel

Runt om i kommunen firades det med tårta och blommor i lördags! Hälsa med hästkraft hjälpte till med att baka goda tårtor till omsorgsverksamheterna.

marsipantårta med flagga där det står stjärnmärkt

Från den 1 juli 2023 är "undersköterska" en skyddad yrkestitel. Det innebär att man kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln undersköterska inom vård och omsorg. Syftet med reformen är att säkerställa att alla som arbetar som undersköterska ska ha en viss utbildning och kompetens.

- Kraven på en enhetlig utbildning med fokus på kunskap, lämplighet och evidens kan komma att öka patientsäkerheten och professionaliteten på ett likvärdigt sätt i hela landet, säger Gabriela Arvidsson, socialchef.

Socialstyrelsen utfärdar bevis, efter ansökan

Den fasta omsorgskontakten i hemtjänsten måste vara undersköterska från den 1 juli 2023, antingen genom att omfattas av övergångsregeln eller genom ett bevis om skyddad yrkestitel.

Den som är undersköterska kan ansöka om skyddad yrkestitel från den 1 juli 2023 Länk till annan webbplats.. Från det datumet behövs ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln undersköterska inom vård och omsorg. Yrkesbeviset är personligt och ska ansökas individuellt av var och en.

Övergångsregel för tillsvidareanställda

Den som har en tillsvidareanställning med titeln undersköterska när de nya reglerna börjar gälla, omfattas av en övergångsregel. Det betyder att personen får fortsätta använda titeln i tio år utan bevis.

Den som inte har en tillsvidareanställning med titeln undersköterska, måste ha ett bevis om skyddad yrkestitel för att få fortsätta använda titeln efter den 30 juni 2023. Har man inget bevis om skyddad yrkestitel kan man fortsätta att arbeta i vård och omsorg men med titeln "vårdbiträde" istället för "undersköterska". Den som använder titeln felaktigt kan straffas med böter.