Sommarjobben slår rekord i år!

Fler ungdomsjobb skapas med medel både från kommunen och från den nationella satsningen på jobb för ungdomar i kommuner med hög arbetslöshet.

Med stöd av olika medel dels från kommunen, dels från olika nationella satsningar inom äldreomsorgen samt arbetsmarknad kan flera ungdomsjobb skapas och finansieras i år.

79 ungdomar i kommunen har ansökt till feriepraktikplatserna som samordnas av Socialförvaltningen. Totalt 50 platser avses anordnas inom olika verksamheter i kommunen. Förra året erbjöds 30 platser.

I april 2023 kom besked från regeringen som gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att fördela 150 miljoner kronor till kommuner med hög arbetslöshet för att stärka deras möjligheter att skapa jobb till unga. Örkelljunga kommun är en av kommunerna som har möjlighet att söka dessa medel. Det handlar om 176 329 kr.

Regeringen presenterade 2023-04-06 ”Satsning på jobb för ungdomar och sommarjobb i kommuner med hög arbetslöshet", Regeringens webbplats Länk till annan webbplats.