Namninsamlingen är kontrollräknad

Folkinitiativet till folkomröstningen innehöll 1276 giltiga underskrifter och ärendet bereds nu för att behandlas i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Den 24 februari 2023 lämnades en namninsamling gällande personlig assistans in till Örkelljunga kommun. Namninsamlingen tog initiativ till en kommunal folkomröstning. Ärendet tas nu om hand av kommunkansliet och det första steget var att fastställa hur många personer som skrivit under initiativet. Alla underskrifter har kontrollerats mot underlag från Skatteverket och det står nu klart att underlaget innehöll 1276 giltiga underskrifter.

Vad avgör om det blir en folkomröstning?

En rådgivande folkomröstning ska hållas i en fråga om minst tio procent av de röstberättigade begär det och om inte två tredjedelar av närvarande ledamöter i fullmäktige motsätter sig det. Tio procent av de röstberättigade motsvarar i Örkelljunga kommun ca 830 personer (baserat på nuvarande folkmängd). Därmed behövs minst 830 namnunderskrifter för att en folkomröstning ska komma i fråga. När det är uppfyllt tar Kommunfullmäktige det avgörande beslutet.

Var kan jag få löpande information om folkinitiativet?

All information om folkinitiativet sammanställs nu på sidan Folkomröstning genom folkinitiativ här på vår webbplats. Där kan du som är intresserad läsa bakgrunden till ärendet och följa hanteringen av det efter hand som processen fortsätter.