Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:

Måndag 8-12, 13-16

 

Tisdag - torsdag 8-12, 13-16

 

Fredag 8-12, 13-15

Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

 

Dela

Betala faktura

Vi arbetar ständigt med att minska antalet pappersfakturor och erbjuder därför flera olika sätt för dig som fakturamottagare att hantera din faktura.

Vi erbjuder följande sätt för dig att ta emot och betala din faktura:

Autogiro innebär att betalning av fakturor till Örkelljunga kommun sker automatiskt genom avdrag från ditt bankkonto på förfallodagen. Vi skickar som vanligt din faktura i god tid före förfallodagen med ett makulerat inbetalningskort. Du måste endast se till att det finns pengar på ditt konto på förfallodagen. Bekräftelse på att din räkning är betald får du på kontoutdraget från banken.

Ansökan om autogiro

Du kan ansöka om betalning via autogiro direkt hos din internetbank eller genom att ta kontakt med din bank.

Det går också att ansöka till oss som betalningsmottagare. Ansökan görs skriftligen i vår e-tjänst eller på blankett, under "E-tjänster och blanketterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ansökan om autogiro kan göras inom följande områden:

  • Barnomsorg
  • Hemtjänst
  • Hyra
  • Vatten och avlopp
  • Äldreomsorg 

Ändringar av kontonummer eller liknande (som är kopplat till din autogirobetalning) gör du själv via din bank. 

En e-faktura är en elektronisk (digital) faktura som skickas till dig via din internetbank där du aktivt signerar varje faktura som ska betalas. Vi erbjuder e-faktura till alla privatpersoner som betalar till kommunen för olika varor och tjänster.

Frågor och svar om e-faktura:

Vad är e-faktura?
En e-faktura är en elektronisk (digital) faktura som skickas till dig via din internetbank. Du ser fakturan när du har loggat in på din bank. Den innehåller samma information som en pappersfaktura och väntar på att du ska signera den så att betalningen verkställs.

När får jag e-fakturan?
Vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Får jag även en pappersfaktura?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från kommunen. Detta är ett kostnadseffektivt och klimatsmart sätt att hantera betalningar vilket också förenklar för dig som kund.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min bank?
På din internetbank kan du välja att få ett meddelande via e-post när en e-faktura har inkommit. I annat fall måste du regelbundet logga in på din internetbank för att kontrollera om du har fått nya e-fakturor.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Det innebär att du som vanligt får en e-faktura, men du behöver inte signera den vid varje betalningstillfälle. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Vissa banker har ett alternativ till autogiro som heter autobetalning, vilken du anmäler och avanmäler direkt på internetbanken. Kontakta din internetbank för mer information.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt (signerat) din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura får du en påminnelse via pappersposten.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du på nytt anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
För allmänna frågor kan du kontakta din internetbank. För specifika frågor som rör e-faktura från Örkelljunga kommun kan du kontakta oss via e-post e-faktura@orkelljunga.se

Kivras betaltjänst hanterar du genom att skapa ett konto hos Kivra, ansluta ditt bankkonto och legitimera dig med Mobilt BankID. Du kan hantera ditt konto via appen Kivra i din mobil eller på en dator. När du är inloggad ser du dina fakturor och signerar aktivt varje faktura som ska betalas.

Om du aktivt valt att ta emot våra fakturor via e-faktura eller autogiro så kommer dina fakturor skickas den vägen och inte via Kivra.

Betalning via Kivra, Kivras webbplatslänk till annan webbplats

Om du som fakturamottagare inte registrerat dig hos Kivra, inte ansökt om autogirobetalning eller inte gjort valet e-faktura på ditt bankkonto får du din faktura på papper via vanlig brevpost.

Om du har frågor om en specifik faktura ska du vända dig till verksamheten som utfärdat fakturan. Kontaktuppgifterna anges på fakturan.