Ansök om eller säg upp plats

Ansökan om eller uppsägning av plats till de kommunalt drivna fritidshemmen sker via pappersblankett Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller våra e-tjänster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Anmälan och uppsägning till de fristående fritidshemmen sker direkt till dem.

Ansök om plats i skolbarnsomsorg

Du som har barn mellan 6-12 år har rätt till plats på fritidshem om du arbetar eller studerar. Du kan även ansöka om plats om ditt barn på grund av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling.

Ansökan ska göras senast två veckor innan önskat placeringsdatum. Ni får svar på ansökan via den email ni angivit.

Ansökan om plats i barnomsorg på obekväm tid ska kunna styrkas av intyg från arbetsgivare.

Ansökan görs i vår e-tjänst eller på blankett, under "E-tjänster och blanketter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.".

Uppsägning

Uppsägningstiden är två månader från det att uppsägningen inkommit till fritidshemmet. Uppsägningstiden gäller oavsett om barnet använder platsen eller inte, och du betalar för platsen under hela uppsägningstiden.

Vid oförutsedd arbetslöshet eller sjukskrivning kan undantag från uppsägningstiden göras, för fritidshemsplats.

Uppsägning av plats som avser perioden 1 juni - 31 augusti befriar inte från betalningsansvar om barnet återkommer till förskola eller fritidshem före den 1 september samma år, om inte anledningen till uppsägning är arbetslöshet.

Uppsägning görs i vår e-tjänst eller på blankett, under "E-tjänster och blanketter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.".

Avslut av plats på grund av frånvaro

Två månaders frånvaro från plats i fritidshem och barnomsorg på obekväm tid medför att platsen avslutas av huvudmannen.