Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:




Telefonväxel:
Vardagar 8-12, 13-15
Lunchstängt 12-13

Entrédörr till kommunhuset:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13


Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Frågor och svar

Här lägger vi ut de vanligaste frågor som vi får och som kanske kan vara till din hjälp.

Frågor rörande våra appar
Min app fungerar inte, jag kommer inte in i applikationen?

Frågor rörande ApN och RF IdrottsOnline

  • Först av allt, RF har sina bidragsregler och kommunerna sina, alltså två olika bidragsregler.

Antalet sammankomster stämmer inte överens

  • Jämför den pdf som föreningens administratör tar fram för föreningen och RF:s pdf
  • Kolla eventuellt krockade aktiviteter
  • Några kommuner har minst 5 deltagare, RF har minst 3
  • Några kommuner har max 50 deltagare/närvarokort, RF har max 30
  • Några kommuner har en regel som säger att man måste ha minst x antal sammankomster för att få bidrag. RF ger bidrag till alla
  • Några kommuner ger bidrag för max x antal sammankomster. RF har ingen övre gräns
  • RF tillåter max en idrott/dag. Hos några kommuner tillåts olika varianter som x ggr/verksamhet/dag eller x ggr/verksamhet/förening/dag
  • Några kommuner ger bidrag till ledare över 20 år, det gör inte RF
  • Några kommuner ger bidrag för tillfälliga ledare, det gör inte RF

Övriga vanliga frågor

Vad gör jag om deltagaren/ledaren inte ha personnummer?

  • Om deltagaren/ledaren har ett samordningsnummer går det bra att skriva in det precis som vanligt. Det kan man få från skatteverket.

Kan man registrera i förtid?

  • Nej, vi rekommenderar att du använder någon av våra appar

Kan man importera sitt medlemsregister i ApN?

  • Ja genom att skicka oss en Excel-fil där du har tre kolumner. En med förnamn, en med efternamn och den tredje kolumnen med personnummer.

Finns det ingen manual?

  • Jo i menyvalet till vänster har du en enkelmanual om du är ledare eller föreningsadministratör.

Frågor rörande externa system

Kan ApN kopplas mot externa system?

  • Ja, vi har idag koppling mot IdrottOnline (RF), Friskis och Svettis, Myclub, SportAdmin, Sportnik, Laget.se, Attendance, Svenskalag.se och @Medlem. Flera externa system är på väg in. Lagsidan, Webman och Upright.

Vad behöver jag som förening göra om vi ska köra ett externt system?

  • Från leverantören ska ni få ett id-nummer som ni meddelar kommunadministratören. När ni sedan startar registreringen i det externa systemet är det enbart föreningsadministratören som har inloggningsuppgifter till ApN för att kunna se "Periodrapporten".

Hur kommer registreringarna in i ApN om man kör ett externt system?

  • Allt sker automatiskt. Föreningen måste dock vara inlagd i ApN där föreningens administratör kan se resultatet under menyn Periodrapport.
  • De föreningar som kör RF IdrottOnlien måste föreningarna själva klicka på "Exportera kommunal fil" vilket man bör göra ofta. Filen hämtas då upp med automatik av ApN.

Kan man köra ApN och ett externt system under samma period?

  • Ja, inga problem

Frågor som måste åtgärdas av kultur- och fritidssamordnare

 Hur byter man föreningsadministratör?
Hur gör jag för att ändra namn på en deltagare?
Vår lokal saknas. Hur gör jag för att få med den?
Vår aktivitet saknas. Hur gör jag för att få med den?
Hur gör jag för att ändra huvudlokal på ett närvarokort?