Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:




Telefonväxel:
Vardagar 8-12, 13-15
Lunchstängt 12-13

Reception:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13


Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Ekonomiskt bistånd

Du som bor i Örkelljunga kommun och inte kan försörja dig själv eller din familj kan ansöka om ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Ekonomiskt bistånd är ett tillfälligt stöd när alla andra alternativ är uttömda. I första hand har du ett eget ansvar att tillgodose dina behov genom egna inkomster och genom samhällets övriga bidragssystem exempelvis genom sjukpenning, pension, bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag.

Vilken hjälp du kan få beror på din och din familjs ekonomi och situation. Om du är gift eller sambo ska ni göra en gemensam ansökan.

Ett grundläggande krav för att bli berättigad ekonomiskt bistånd är att den sökande aktivt bidrar till att öka sina chanser till självförsörjning. Är den sökande arbetslös, ska denna person i god tid planera för sin försörjning genom att tidigt börja söka nytt arbete. Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom behöver detta styrkas genom läkarintyg.

Väntetiden vid nyansökan är upp till tio (10) arbetsdagar, från det att ansökan är komplett.

Handläggning av försörjningsstöd omfattas av sekretess, i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Det finns möjlighet att överklaga beslut om du är missnöjd med beslutet. Överklagan görs inom tre veckor till Förvaltningsrätten i Malmö. Överklagan skickas alltid till den handläggare som fattat beslutet för att se ifall där finns skäl för att ompröva. Om handläggaren inte ändrar beslutet, överlämnas ärendet till Förvaltningsrätten för avgörande. Information om hur du överklagar lämnas tillsammans med beslutet.

Läs mer om försörjningsstöd i dokumentet Rätt till ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd (pdf, 63,1 KB, nytt fönster) Pdf, 63.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Adress: David Anders Gata 7, 286 37 Örkelljunga.

Du kan nå handläggarna genom meddelandefunktionen på Medborgartjänster eller på telefontid

Telefontiderna är klockan 9.00-10.00, måndag-fredag.

Har du skickat in din ansökan för första gången så kommer vi kontakta dig inom fem arbetsdagar för att boka tid för att träffa dig samt gå igenom din ansökan och göra en planering med dig.

Du gör din ansökan elektroniskt i e-tjänsten "Medborgartjänster".
OBS! Saknar du bank-id/e-legitimation måste du besöka oss för att hämta ansökningsblanketter.

ANSÖK HÄR (länk till e-tjänsten) Länk till annan webbplats.

Har du lämnat in en elektronisk ansökan kan du följa handläggning och beslut om du loggar in på "Medborgartjänster". Här kan du också kommunicera med din handläggare och ladda upp kvitton, fakturor och andra underlag som styrker din ansökan.

LOGGA IN PÅ "MEDBORGARTJÄNSTER" HÄR Länk till annan webbplats.

Information om ekonomiskt bistånd:

Information om hur det går till att göra en elektronisk ansökan via e-tjänsten: