Ny satsning för tillväxt och näringsliv med tillväxtkoordinator Linda Wennerholm

I mitten på maj startar arbetet som ska resultera i en tillväxtstrategi och utvecklat samarbete mellan kommunens verksamheter och näringslivet i Örkelljunga.

För att säkra Örkelljunga kommuns framtid behöver kommunens tillväxt främjas. Två avgörande faktorer i denna utveckling är ett starkt näringsliv och en växande turism. För att lyfta det här arbetet har en ny tjänst inrättats; en tillväxtkoordinator.

- Det konkreta uppdraget till tillväxtkoordinatorn är att skapa förutsättningar för tillväxt, säger kommunstyrelsens ordförande Niclas Bengtsson. I Örkelljunga vill vi möjliggöra för nya företag att starta och våra redan etablerade företag att växa, fortsätter han.

Kommundirektör Ardiana Demjaha har haft en mycket aktiv roll i utformningen av tjänsten som kommer vara placerad på Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen, men rapportera till Kommunstyrelsen. Ardiana Demjaha förtydligar:
-Viktiga ingredienser för ett bra företagsklimat är en öppen dialog med näringslivet, god förståelse för företagens vardag och en hög servicenivå. Linda Wennerholm har med sin yrkesbakgrund just de erfarenheter och den kompetens vi sökt, för att uppnå detta.

Linda Wennerholm

Linda Wennerholm berättar entusiastiskt om sina tankar om uppdraget:
-Det känns helt fantastiskt att få vara med på Örkelljungas framtidsresa, där jag ser fram emot att bidra med mina kunskaper och erfarenheter. Örkelljunga har ett fantastiskt läge med vacker natur, många fina företag, stora som små, och med både vilja och potential att utvecklas och växa.

-Min bakgrund är som egenföretagare och anställd i privata näringslivet, på kommunal, regional och statlig nivå, fortsätter Linda. Arbete inom företagsutveckling, näringslivsfrågor, tillväxtarbete, kompetensförsörjning, Agenda 2030 och hållbarhet, är några exempel på tidigare erfarenheter som jag tar med mig som tillväxtkoordinator i Örkelljunga kommun, när jag börjar i mitten på maj.

-Min övertygelse är att vi når bäst framgång när vi krokar arm och arbetar tillsammans.  Jag ser fram emot att tillsammans skapa förutsättningar och gemensamt arbetar för Örkelljunga - framtidens kommun, avslutar Linda.