Beringskolan och anpassad grundskola har mycket att dela med sig av när ”Verksamheten berättar”

Kommundirektören besöker alla kommunens skolor och förskolor och får chans att höra och se om allt positivt som de har att erbjuda. Följ med!

Beringskolan

Beringskolan är en av två skolor inne i Örkelljungas tätort som tar emot elever i årskurs F-6.

Välkomstskylt i entrén och bild på alla som deltog vid besöket.

På Beringskolan träffas Göran Knutsson, lärare, Katarina Berglund, fritidsledare, Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Charlotte Linné Wendin, fritidspedagog och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Skolan samverkar mycket med förenings- och näringslivet i utbildningssyfte. Till exempel har elever haft besök av både skogsbolag och Örkelljungas fiskevårdsförening i samband med undervisningen. Ett annat exempel är Beringpodden där elever i årskurs 6 besöker lokala företag och andra viktiga aktörer i kommunen för att ta reda på vad som krävs för att komma in i de olika branscherna.

En verksamhet som engagerar är SkolIF där eleverna i årskurs 5 och 6 utbildas i ledarskap. Ledarskapet får de sedan utöva genom att leda idrott för elever i lägre årskurser.

Del av skolgården. Bild på spöken gjorda av handavtryck.

På Beringskolan är Agenda 2030 för hållbar utveckling en viktig utgångspunkt och genomsyrar undervisningen. Här lär sig eleverna om vägen till ett hållbart samhälle och en rättvis framtid!

Fritidshemmet på Beringskolan har under året odlat sallad, morötter och potatis i odlingslådor de fått av kommunens gata/park enhet. De har även fått lära sig om vad en mullholk är och fått bygga egna som de sedan satt upp i skogen nära skolan.

Modeller av fåglar som elever byggt av papper. Deltagarna samspråkar vid odlingslådorna.

Vid skolans odlingslådor tittar Anna-Lena Nilsson, fritidspedagog och idrottslärare ut genom fönstret och skrattar åt lådorna som nu står i höstskrud och för tillfället förlorat en del av sin prakt.

Anpassad grundskola

I anpassad grundskola får eleverna en utbildning och en undervisning som är anpassad efter elevens behov och förutsättningar. Eleverna går i åldersblandade klasser. De har undervisning i olika klassrum som är anpassade efter deras grupper och beroende på vilket ämne de ska läsa. En del lektioner har de på Beringskolan som till exempel bild och slöjd. En del ämnen har de på Utbildningscentrum och på Kungsskolan har eleverna hemkunskap.

I entrén möts besökaren av texten "Heja Örkelljunga!". Bild från korridoren på Utbildningscentrum.

Undervisningen ges i en trivsam och välkomnande miljö, med ljusa och rymliga lokaler.

Lärarna på lågstadiet arbetar tematiskt och med konkret och praktiskt material. När de undervisar i matematik tar de hjälp av utemiljön. De samlar kottar, stenar och pinnar som de räknar och bygger mönster av. De tränar på matematiska begrepp som fler än, en mer och lika många. Eleverna berättar att de varit och besökt Fredriksdals friluftsmuseum. De har arbetat med temat årstidsväxlingar och under besöket på Fredriksdal gick de på jakt efter hösten. En elev berättade att byggnaderna var stängda men de kunde kika in genom fönstren. När vi besöker en klass bakar en elev en chokladkaka, några sitter och pusslar och lär sig om former, andra spelar spel och tränar turtagning.

Intruktioner i text om hur eleven skriver återberättande text. Chokladkaka med kokosflingor.

Lärarna på mellanstadiet arbetar efter en modell som kallas genrepedagogik. Modellen ger eleverna stöd i att utveckla sitt skolspråk som ger eleverna bättre förutsättningar att ta till sig kunskaper i alla ämnen. När vi besöker en lektion pratar de om längd. En elev frågar hur långa vi är och pekar på Karin och säger ”du är längst”. Helt rätt! På tavlan har läraren ritat vägen till skolan för de två lärarna. Vem har längst väg till skolan? Begreppet längd finns det mycket att prata om. Lektionen fortsätter och eleverna lyssnar nyfiket på läraren.

Nu fördjupar högstadieeleverna sig i gymnasievalet. Studie- och yrkesvägledaren har besökt klassen och informerat om olika val de kan göra. Klasserna är också ute och besöker olika gymnasieskolor i grannkommunerna. De har bland annat besökt gymnasieskolor i Klippan, Ängelholm och Svalöv. Eleverna i årskurs 9 kommer under hösten vara ute på praktik. Företagen i kommunen är mycket välvilliga att ta emot praktikanter från anpassad skola, vilket vi alla är väldigt tacksamma för.

När vi besöker deras lektion råder stort engagemang i uppgiften de fått. De ska möblera och inreda sin framtida lägenhet. De ska dessutom ta reda på vad saker och ting kostar. Här hjälper eleverna varandra att komma på bra lösningar. Vi är nyfikna på hur det gick!

Laptop där skärmen visar möbler och inredningsprodukter med priser.

Bilden är arrangerad men valet av möbler och inredningsprodukter kommer från en av eleverna som deltog i övningen.

Mer information om var skolan finns och hur du kommer i kontakt med den hittar du här:

Beringskolan

Verksamhetsbesöken ingår i utvecklingsarbetet

Utifrån kommunens utvecklingsprojekt ”Service och bemötande” träffar kommundirektör Ardiana Demjaha våra medarbetare på plats i verksamheterna. Under besöken genomför Ardiana ingående samtal med personal på plats.

Här tar vi tillfället att berätta om allt det fina arbete som görs inom Örkelljunga kommuns verksamheter. Läs gärna reportagen från våra tidigare besök:

Förskolorna Trollbacken, Skogsgläntan och Kotten

Ekets skola

Kungsskolan

Högkullens förskola

Skogsbrynets förskola och von Reisers skola

Utbildningscentrum

Vi är snart tillbaka och berättar om våra besök på skolan och förskolorna i Skånes Fagerhult. Håll utkik!