Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:

Måndag -torsdag 8-12, 13-16


Fredag 8-12, 13-15

Växel och reception stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Ekonomiskt bistånd

Alla som bor i Sverige och som inte har pengar till uppehälle, till exempel mat och hyra, kan ansöka om ekonomiskt bistånd av socialförvaltningen enligt socialtjänstlagen (SoL).

Ansökan innebär alltid en bedömning, och sker enligt en så kallad riksnorm som finns i hela Sverige. Ett särskilt uträkningssystem som omfattar de livsnödvändiga områdena enligt nedan.

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd för de mest grundläggande behoven som mat, boende, kläder, sjukvårds- och läkemedelskostnader, telefon och bredband med mera.

Ansökan om ekonomiskt bistånd görs en gång per månad så länge behovet kvarstår.

Biståndet söks personligen när alla andra möjligheter prövats för att lösa situationen. Ekonomiskt bistånd beviljas inte kravlöst utan förutsätter att man följer upprättad planering och ska ses som ett tillfälligt ekonomiskt stöd.

Väntetiden vid nyansökan är upp till tio arbetsdagar, och vid återansökan upp till fem arbetsdagar, från det att ansökan är komplett. Handläggningen är avgiftsfri. Om den sökande begär utskrifter av handlingar kan det emellertid leda till avgifter.

Handläggning av försörjningsstöd omfattas av sekretess, i enlighet med reglerna i offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Det finns möjlighet att överklaga beslut, om beslutet innebär att hela eller delar av en ansökan avslås. Överklagan görs inom tre veckor till Förvaltningsrätten i Malmö. Överklagan sänds alltid till den handläggare som fattat beslutet för att se ifall där finns skäl för att ompröva. Om handläggaren inte ändrar beslutet, överlämnas ärendet till Förvaltningsrätten för avgörande. Information om hur du överklagar lämnas tillsammans med beslutet.

Läs mer om försörjningsstöd i dokumentet Rätt till ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd (pdf, 63,1 KB, nytt fönster) Pdf, 63.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Receptionen är öppen på vardagar mellan klockan 10:00-12:00.

Adress: David Anders Gata 7, 286 37 Örkelljunga.

Du kan nå handläggarna genom meddelandefunktionen på Medborgartjänster eller på telefontid

Telefontiderna är klockan 9.00-10.00, måndag-fredag.

Det går även att lämna handlingar i postlådan som står utanför byggnaden.

Har du skickat in din ansökan för första gången så kommer vi kontakta dig inom fem arbetsdagar för att boka tid för att träffa dig och gå igenom din ansökan och göra en planering med dig.

Du gör din ansökan elektroniskt i e-tjänsten "Medborgartjänster".
OBS! Saknar du bank-id/e-legitimation måste du besöka oss för att hämta ansökningsblanketter.

ANSÖK HÄR (länk till e-tjänsten) Länk till annan webbplats.

Har du lämnat in en elektronisk ansökan kan du följa handläggning och beslut om du loggar in på "Medborgartjänster". Här kan du också kommunicera med din handläggare och ladda upp kvitton, fakturor och andra underlag som styrker din ansökan.

LOGGA IN PÅ "MEDBORGARTJÄNSTER" HÄR Länk till annan webbplats.

Information om ekonomiskt bistånd:

Information om hur det går till att göra en elektronisk ansökan via e-tjänsten:

Om det handlar om akuta situationer med avsaknad av pengar och det behöver hävdas nöd för mat/medicin/läkarbesök, ska kontakt tas med någon av socialsekreterarna. Vid nödansökan behöver du alltid lämna in kontoutdrag och kontoöversikt direkt vid ansökningstillfället.