Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:




Telefonväxel:
Vardagar 8-12, 13-15
Lunchstängt 12-13

Entrédörr till kommunhuset:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13


Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Service och bemötande lägger grunden för kommunens tillväxtarbete

Kommundirektörens samtal i verksamheterna har gett stolthet, insikter och inspiration. Nu fortsätter utvecklingsarbetet och fokus är kommunens företagare!

Ett tydligt mål för Örkelljunga kommun hela den här mandatperioden är att utveckla kommunens service och bemötande. Det gör vi på flera olika sätt och ett av dem har varit arbetssättet "Verksamheten berättar", som startades hösten 2023 och nu har gått i mål. Arbetssättet innebar att kommundirektör Ardiana Demjaha träffade medarbetare på kommunens olika arbetsplatser, för ingående samtal om service och bemötande, men också om vad personalen tycker är allra bäst med just deras verksamhet.

interiör i en skolkorridor

På folkbiblioteket träffades Therese Gustafson, bibliotekarie, Ardiana Demjaha, kommundirektör, Ruby Videla, bibliotekarie och Lisa Møller, bibliotekarie/kommunikatör.

Varför fokuserar vi på service och bemötande?

Precis som för alla andra kommuner styrs Örkelljunga kommuns ekonomiska resurser av kommunens skatteintäkter. Ju fler yrkesverksamma invånare och anställande företagare vi har i vår kommun, desto större resurser har vi. Det är därför viktigt att alla våra anställda får rätt förutsättningar för att kunna ge så bra service som möjligt! Utvecklingsarbetet kommer pågå hela mandatperioden – alltså ända fram till 2026.

Levande värdegrund, gemenskap och innovationsförmåga

Efter 30 fantastiskt trevliga och intressanta träffar sammanfattar kommundirektör Ardiana Demjaha de tydligaste intrycken i tre områden:

- Vår värdegrund, Kunskap, Omtanke, Handling, har en självklar plats i verksamheterna som vi besökt. Personalen bär med sig budskapet i de dagliga aktiviteterna och tar avstamp i värdegrunden i sitt eget utvecklingsarbete. Det är mycket glädjande och inspirerande att se att värdegrunden är så levande hos vår personal!

- Styrkan i den kollegiala gemenskapen som våra medarbetare berättar om är en framgångsfaktor. Det är tydligt hur mycket vår personal stödjer och lyfter varandra och därigenom kan utvecklas tillsammans.

- Innovationsförmågan är hög och kreativiteten sprudlar, på en nivå som vida överstigit förväntningarna. Här finns kreatörer och lösningar utöver det vanliga i varenda hörna!

På Vitsippans förskolan träffades Linda Sandberg, verksamhetsutvecklare, Ingrid Ivarsson, förskollärare och Ardiana Demjaha, kommundirektör.

Verksamheternas egna berättelser har lyfts fram genom enskilda reportage. Om du missat något så finns de alla här:

Arbetssättet "Verksamheten berättar" har nu gått i mål men arbetet med att höja organisationens förmåga att ge rätt service till våra invånare fortsätter. Vi har under flera år arbetat målmedvetet med att bygga struktur för våra anställda. Den gör tydligt för varje anställd vilka förväntningar arbetsgivaren har och vad gott bemötande innebär för oss. Detta gör att vi nu arbetar långsiktigt med service och bemötande inom hela organisationen.

Hur fortsätter utvecklingsarbetet?

Ett tydligt fokus under 2025 kommer vara kommunens service till näringslivet, för att främja kommunens tillväxt. Det handlar om företagarnas behov av stöd i de olika beslutsprocesser som påverkar dem (till exempel bygglov eller serveringstillstånd), kvaliteten på informationen som ges av kommunens verksamheter och inte minst kommunens samarbete med företagarna i kommunen. Vi vill göra det enklare för företagare att söka tillstånd och att vara företagare i Örkelljunga. Utvecklingsarbetet utgår från vår tillväxtkoordinator Linda Wennerholm.

- Service och bemötande är centrala delar för vårt utvecklingsarbete. Vi behöver ha förståelse för varandras roller och ansvar, för att ständigt skruva på och förbättra arbetet. Detta är något vi behöver och vill göra tillsammans. Därför är dialogen med företagen och svarsfrekvens i undersökningar av företagsklimatet viktigt. Örkelljunga har alla möjligheter och det är med gemensamma krafter vi lyckas bli den bästa platsen att starta, driva och utveckla företag på, säger tillväxtkoordinator Linda Wennerholm, med siktet inställt på framtiden.

FAKTA OM "FÖRETAGSKLIMAT"

"Företagsklimat" är Sveriges största attitydundersökning bland företagare och ett av de viktigaste verktygen som kommunen har när det gäller att arbeta med förutsättningarna för dig som företagare. Nu har Svenskt Näringsliv skickat ut årets enkät!

Är du en av de utvalda?

Vilka som får enkäten avgörs av Statistikmyndigheten (SCB) och i Örkelljunga är det ungefär 200 företagare som får enkäten varje år. Är du en av de utvalda som fått årets enkät – missa inte chansen att påverka. Det tar inte lång tid att fylla i, men det betyder mycket – både för dig och alla andra företagare i kommunen!

Enkäten skickas ut via e-post och brev och ska besvaras senast den 31 mars.