Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:




Telefonväxel:
Vardagar 8-12, 13-15
Lunchstängt 12-13

Entrédörr till kommunhuset:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13


Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Kommuninvånarnas nöjdhet har ökat med 15%!

Medborgarundersökningen skickas ut till 1000 invånare i Örkelljunga varje år. Hösten 2024 fick vi ökad positiv feedback på många områden.

Medborgarundersökningen hjälper oss att bli bättre

Varje höst skickas Statistikmyndighetens (SCB) medborgarenkänt ut till 1000 slumpvis utvalda invånare över 18 år i Örkelljunga kommun. Genom undersökningen får vi veta vad de som bor i Örkelljunga kommun tycker är viktigt att kommunen satsar resurser på och hur nöjda de är med vår service, samt vad vi behöver bli bättre på. Varför vill vi veta det då? Jo vi vill såklart att de som bor här ska känna sig väl omhändertagna och väl bemötta och därför välja att bo eller grunda sitt företag just här.

Porträtt: Ardiana Demjaha

Kommundirektör Ardiana Demjaha

En oberoende enkät är ett av flera sätt som vi använder för att få återkoppling. Resultaten används som diskussionsunderlag i vårt utvecklingsarbete.Vi vill självklart höja vår förmåga att ge rätt service till våra invånare. Under hela den här mandatperioden (2023-2026) jobbar vi därför med extra fokus på just detta. Kommundirektör Ardiana Demjaha konstaterar:

-Vi har under flera år arbetat målmedvetet med strukturskapande åtgärder. Genom att standardisera och systematisera våra arbetssätt har vi skapat en kontinuitet som ger stabilitet och långsiktighet inom hela organisationen. Det här arbetet börjar ge resultat nu och det är jag mycket stolt över!

2024 års resultat visar på ökad nöjdhet

Svaren visar ökad nöjdhet hos Örkelljungas invånare, på många områden, exempelvis:

  • 80% ger höga betyg* på frågan: "Hur tycker du att din kommun sköter sina olika verksamheter?". (2023 var andelen höga betyg 65%.)
  • 83% ger höga betyg* på frågan: "Vid den senaste kontakten med tjänstepersonen, hur blev du bemött?". (2023 var andelen höga betyg 70%.)
  • 86% ger höga betyg* på frågan: "Vad tycker du om bibliotekens utbud av aktiviteter?". (2023 var andelen höga betyg 76%.)

Och sist men inte minst vill vi särskilt omnämna biblioteket vars utbud av böcker och tidskrifter ger 94% höga betyg* och den höga nöjdheten återkommer, år efter år.

Alla resultaten kan du se i SCB:s statistikdatabas Länk till annan webbplats. eller i resultatrapporten för just Örkelljunga, längst ner på den här sidan.

* "höga betyg" motsvarar svarsalternativen Ganska bra och Mycket bra

Stapeldiagram visar nedanstående statistik

Svaren visar också utvecklingsbehov

Genom svaren får vi också mycket värdefull information om områden vi behöver bli bättre på, exempelvis:

  • 53% upplever att kommunens anställda arbetar för kommunens bästa. Det visar att vi behöver bli bättre på att visa vårt engagemang för Örkelljungas alla invånare och miljöer!
  • Endast 19% tycker att invånarna har möjlighet till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter. Detta behöver vi ändra på och kommer därför se över exempelvis hur vi arbetar med inkomna synpunkter.

Vilka svarar på enkäten?

2024 var det 360 personer i Örkelljunga kommun som svarade. Till er vill vi rikta ett extra stort tack! De som svarar är något fler kvinnor än män, de bor både i tätorten eller utanför tätorten, de flesta har bott i kommunen längre tid än 11 år, har gymnasieutbildning och är födda i Sverige. Alla svarar inte på alla frågor men bland alla inskickade svar är åldersfördelningen som följer:

Diagram över åldersgrupper: 18-29 år: 35 personer har svarat, 30-49 år: 55 personer har svarat, 50-64 år: 111 personer har svarat, 65 år och äldre: 160 personer har svarat

Vad tycker du om din kommun?

Undersökningen skickas ut igen i höst och då hoppas vi att alla slumpvis utvalda invånare tar chansen att svara på frågorna. Du som vill framföra förslag och synpunkter redan nu välkomnas att använda vår e-tjänst:

Förslag och synpunkter Länk till annan webbplats.