Kontakta oss

Telefon:

0435-550 00

E-post:

kommunkontor@orkelljunga.se

Besöksadress:

Biblioteksgatan 10, Örkelljunga

Öppettider:




Telefonväxel:
Vardagar 8-12, 13-15
Lunchstängt 12-13

Entrédörr till kommunhuset:
Vardagar 8-12, 13-14
Lunchstängt 12-13


Växeln stänger kl 12.00 dag före röd dag samt dag före julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Hemtjänstindex 2024 med både framsteg och förbättringspotential för Örkelljunga kommun

Hemtjänstindex är en sammanvägning av data som visar på kvalitet i hemtjänsten. Hemtjänstindex för 2024 har publicerats.

Kommunen gör framsteg inom områdena biståndshandläggning och utförandet och lägger sig över genomsnittet. Det saknas data från Örkelljunga kommun i kommunenkät om e-hälsa. Detta har påverkat kommunens index fört stöd och utveckling negativt, och även till viss del den totala placeringen från 80 till 127. Det faktum att vi ligger still på informationsindex samtidigt som genomsnittkommunindex ökar har påverkat något. Viktigast för att höja kvaliteten, sett ur de äldres perspektiv, är de insatser som bidrar till att personalen har kompetens, talar tillräckligt bra svenska, inger trygghet och är tillgängliga.

- Vi gör mycket goda framsteg. Placeringsförändringarna inom biståndshandläggning från 186 till 42, och inom utförandet från 160 till 100, utgör otroligt fina resultat. Hade e-enkäten besvarats hade vi haft en ännu bättre rankningsplacering. Vi dippar av detta skäl och inte på grund av brist på leverans inom index stöd och utveckling. Verksamheterna arbetar flitigt med rutiner och uppföljningar, samt införandet av välfärdstekniska lösningar varpå index 2024 inte ger den korrekta speglingen av utvecklingen. Vi har till exempel nyligen infört modern medicinsk teknologi i form av PU-sensorer, för att minska risker för trycksår bland våra patienter. Vi behöver samtidigt fortsätta arbeta framåt, eftersom genomsnittskommunen ökar. Vi är i år en av 30 kommuner som fick utmärkelsen guldkommun i vårdprevention och det överensstämmer med flera enkätundersökningar. Även kris och beredskap och utbildningsinsatser har präglat 2024. För att nå och bibehålla dessa goda resultat krävs ett starkt teamarbete. Medarbetarna erbjuds tackkort, genom ”Handla på byn”, lagom innan årets slut, berättar socialchef Gabriela Arvidsson.

Resultat i sammanfattning:

  • Örkelljunga kommuns hemtjänstindex ligger (67,1) ligger över kommungenomsnittet i Sverige (65,5).
  • Andel personal som är undersköterskor på vardagar är 77 procent i Örkelljunga medan kommungenomsnittet är 66 procent.
  • Andel personal som är undersköterskor på helger är 70 procent i Örkelljunga medan kommungenomsnittet är 59 procent.
  • Upprättandet av genomförandeplaner är 92 procent i Örkelljunga medan kommungenomsnittet är 72 procent.
  • Personalens språkkunskaper i svenska är 93 procent i Örkelljunga medan kommungenomsnittet är 89 procent.
  • Lätt att få kontakt med hemtjänstpersonal vid behov uppgår i Örkelljunga till 84 procent, medan det är 78 procent i kommungenomsnittet.
  • Det känns tryggt att bo hemma med stöd från hemtjänsten uppgår till 90 procent i Örkelljunga medan kommungenomsnittet är 87 procent.
  • Sammantagen nöjdhet med hemtjänsten är 94 procent i Örkelljunga medan kommungenomsnittet ligger på 87 procent.

Om hemtjänstindex:

Hemtjänstindex är en sammanvägning av data som på olika sätt indikerar kvalitet i hemtjänsten. Syftet är att underlätta kommuners kvalitetsanalyser och prioriteringar. Hemtjänstindex är initierat av SPF Seniorerna och har utvecklats med stöd från Allmänna arvsfonden. Indexet publicerades första gången i november 2022 och uppdateras årligen.